Graafisen suunnittelun abc – osa III: Montako pikseliä laitetaan?

Design Inspis graafisen suunnittelun abc - montako pikseliä laitetaan, kuvituskuva

Oletko törmännyt käsittämättömällä kielellä puhuviin graafikoihin? Myös graafikoilla on oma ammattislanginsa, josta tässä blogitekstissä avataan peruskäsitteet.

Asiakkaat kysyvät meiltä usein millaiset logot tai kuvat heidän tulee toimittaa painotuotteen taittoa varten. Graafisen suunnittelun ABC – osa III päätyy ammattislangin pimeälle puolelle ja uppoutuu matemaattisiin kaavoihin, tarkkuuksiin ja painon viimeisteleviin yksityiskohtiin. Luvassa on siis erittäin käytännöllistä sanastoa visuaalisen materiaalin kanssa työskentelevälle – niin verkossa kuin painotuotteina.

Vektorigrafiikka ja vektorointi

Vektorigrafiikka koostuu matemaattisista kaavoista, jotka näyttö tai tulostin osaa lukea. Käytännössä se rakentuu pisteistä, joita yhdistää polku. Polku eli viiva voi muodostaa suljettuja värillä täytettyjä alueita. Vektorigrafiikka on skaalautuvaa eli samaa kuvaa voi käyttää niin suuriin ikkunateippauksiin kuin käyntikortteihinkin. Vektorigrafiikka on tiedostokooltaan kevyttä eli se ei vie paljoa tallennustilaa. Vektorigrafiikka on aina tarkkaa

Yleisiä vektorigrafiikka-tiedostomuotoja ovat

  • EPS (Encapsulated Post Script), joka sopii painotuotteisiin.
  • SVG (Scalable Vector Graphics), suunnattu verkkosivuille ja muuhun nettikäyttöön.
  • PS (Post Script), joka sopii tulostettavaan materiaaliin.
  • Näiden lisäksi on vektorigrafiikka ohjelmien omia formaatteja .ai (Adobe illustrator) ja .cdr (Corel Draw

Vektoroinnilla digitaalinen kuva, joka muodostuu värillisistä kuvapisteistä eli pikseleistä, muutetaan vektoreiksi. Pikseleillä on kaksi ominaisuutta: koko ja väri, ja niistä koostuvia kuvia kutsutaan bittikarttakuviksi. Digivalokuva on tyypillinen bittikarttakuva. Bittikarttakuva on tiedostokooltaan raskas ja vie sitä enemmän tallennustilaa mitä suurempi se on, eli mitä enemmän siinä on pisteitä. Bittikarttakuvaa ei voi suurentaa ilman, että sen laatu kärsii.

Bittikarttakuvaformaatteja ja niiden käyttökohteita ovat muun muassa:

  • TIFF: painotuotteisiin
  • PNG: nettiin
  • JPG: nettiin

Tyypillinen esimerkki vektoroinnista on vanhan jpg-muotoisen logon muokkaus. Jpg-muotoinen logo ei sovellu hyvin yrityksen käyttötarpeisiin, sillä se voi olla epätarkka, siinä ei ole läpinäkyvää taustaa, eikä sitä voi käyttää painotuotteisiin. Tällöin vektorointi on tarpeellinen toimenpide.

Valokuva ja vektori

Kuvassa on valokuva ruususta ja valokuvasta vektoroitu ruusu. Vektoriruusussa on kuusi eri värisävyä. 

Resoluutio eli kuvan tarkkuus

Resoluutio kertoo, kuinka paljon pikseleitä kuvassa on tietyllä alueella. Yksiköitä ovat muun muassa dpi (dots per inch) ja ppi (points per inch). Nimet viittaavat siihen, kuinka paljon kuvapisteitä digi- tai painotuoteessa on yhdessä tuumassa. Digituotteessa tämä tarkoittaa sitä, että mitä vähemmän pikseleitä tuumassa on, sitä suurempia ne ovat.

Painotuotteiden resoluution tulisi olla 300 dpi siinä koossa, jossa se aiotaan painaa. Tästä poikkeuksena ovat suurkuvatulosteet, joissa käytetään matalampaa resoluutiota. Näyttötekniikoiden kehittymisen seurauksena myös nettiin tulevien kuvien koko saa olla melko suuri, jotta kuva näyttäisi hyvältä myös suurilla näytöillä. Jos kuva on suuri, se on erityisen tärkeää optimoida hyvin (lue lisää kuvien optimoinnista). Netissä olevien kuvien osalta resoluutiota olennaisempaa on kuvien koko pikseleissä.

Pikseli on lyhenne sanoista picture element ja se on digitaalisen kuvan pienin rakenneosa. Pikseli on neliö, joka sisältää tietoa sen väristä ja voimakkuudesta. Kun pikseleitä on riittävän paljon ja tiheästi, ne ovat pieniä. Tällöin yksittäisiä pikseleitä ei voi erottaa kuvasta, ja kuvan värit ja yksityiskohdat näyttävät tasaisilta ja tarkoilta.

Kuvien resoluutiota voidaan nostaa keinotekoisesti eli interpoloida jonkin verran laadun kärsimättä, mutta tämä riippuu siitä, kuinka laadukas kuva on alun perin ollut. Käytännössä ohjelma ”keksii” uusia pikseleitä viereisten värien perusteella, ja lopputulos voi olla epätarkka.

 

CMYK ja RGB -värit

Lyhenne CMYK koostuu sanoista cyan (syaani), magenta, yellow ja key eli avainväri musta. Ne ovat neliväripainotuotteissa käytettyjä värejä. Näytöllä näkyvät kuvat rakentuvat puolestaan RGB-väreistä ja niiden yhdistelmistä. Mallin nimi muodostuu sen päävärien englanninkielisistä nimistä red, green ja blue. Kuvia tallennetaan CMYK-muodossa ainoastaan, kun kyse on neliväripainotuotteesta. Sillä voidaan muodostaa huomattavasti suppeampi valikoima värejä kuin tietokoneiden näyttöjen käyttämällä RGB-muodolla.

RGB-värit vaalenevat, kun niitä sekoitetaan keskenään, tällöin puhutaan additiivisesta värien sekoittumisesta. Sen lisäksi, että RGB-värejä on paljon enemmän kuin CMYK-värejä, ne ovat huomattavasti kirkkaampia. CMYK-värit puolestaan tummenevat aina, kun niitä sekoitetaan keskenään, jolloin puhutaan substraktiivisesta värien sekoittumisesta.

Kaikki värit eivät siis toistu samannäköisenä näytöllä ja painotuotteissa. Rakentaessamme yrityksen värimaailmaa suunnittelemme värimaailmat vastaamaan toisiaan mahdollisimman hyvin, jotta tuotteet näyttäisivät sekä diginä että painettuna mahdollisimman samanlaisilta.

Värit

 

 

Nuuttaus, stanssaus, preeglaus

Nuuttaus, stanssaus ja preeglaus ovat painotuotteiden jälkikäsittelyjä. Nuuttauksessa kartonkiin tai paksuun paperiin painetaan ura, jotta paperi taittuu siistimmin ja helpommin esitteen muotoon. Stanssaamalla painotuote saadaan halutun muotoiseksi, vaikkapa muotoonleikatuiksi tarroiksi. Preeglaamalla eli korkopainannalla tehdään erimerkiksi logon muotoinen kaiverrus- tai kohokuvio painotuotteeseen. Muita jälkikäsittelymahdollisuuksia ovat muun muassa kohdelakkaus eli aihiolakkaus ja foliointi. Lakkaus tuottaa painotuotteeseen kiiltävän pinnan, ja folioinnilla painotuotteeseen saadaan esimerkiksi hopeisia tai kultaisia pintoja.

 

Dummy eli rakennemalli

Dummy on painotuotteen rakennemalli, joka on toteutettu kyseiseen tuotteeseen valituista materiaaleista. Dummyn avulla nähdään, miltä lopullinen tuote tulee näyttämään ja miltä se tuntuu käsissä. Dummyn voi tilata esimerkiksi paperitoimittajilta.

 

Kun kaipaat apua yrityksesi graafisen ilmeen kehittämiseen, ota rohkeasti yhteyttä. Tiimimme toteuttaa yritysilmeet niin suurten kuin pientenkin yritysten tarpeisiin!

Tsekkaa myös nämä artikkelit