Hankeviestinnän haasteita – laajan verkostohankkeen viestintä ja 3 vinkkiä aloittaville hankkeille
Kasvun ekosysteemit on 6Aika-kaupunkien verkostohanke, jossa osallistuvia kaupunkeja tuetaan kehittämään innovaatiopalveluja ja -verkostoja yrityksiä varten. Hanke tukee myös kasvuhakuisia yrityksiä kiinnittymään niille sopiviin tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa tukeviin verkostoihin ja palveluihin. Haastattelin Saana Rantsia, hankkeen projektipäällikköä hankeviestinnästä ja sen haasteista, joita Design Inspis oli mukana ratkomassa.
Symbolien merkitys graafisessa suunnittelussa
Symbolit liittyvät olennaisesti graafikon työhön: niitä hyödynnetään niin visuaalisen viestinnän sävyssä kuin konkreettisesti liikemerkeissä. Tutkimme symboleiden taustaa ja merkitystä Instagramin puolella julkaistussa mikroblogisarjassa.
Inspiksen ovikyltit kotitoimistoon
Laitamme jakoon ovenkahvaan ripustettavan kyltin, josta kotonasi asuvat tyypit tietävät, että nyt ei todellakaan saa häiritä.
Kuvitus herättää tekstin henkiin
Hyvällä kuvituksella voit houkutella uutta yleisöä julkaisusi äärelle ja havainnollistaa tietoa mieleenpainuvalla tavalla. Persoonalliset ja yhdenmukaiset kuvitukset jäävät mieleen ja auttavat brändiäsi erottumaan.
Koronavuoden kauhut
Kadonneen asiakkaan kirous - mitä tapahtuu, kun unohdettu projekti herää henkiin ja vainoaa suunnittelijaansa? Halloweensarjiksessa yrittäjä kokee koronavuoden kauhut.
Ammattimaiset verkkosivut
Verkkosivut ovat ylivoimaisesti yleisin lähde, kun yrityksestä tai sen tuotteista etsitään tietoa. Ammattimainen sivusto toimii yrityksen markkinoinnin ja myynnin tukena. Toimivien verkkosivujen avulla myynti sujuu ja markkinoinnin kotipesä on kunnossa. Millaiset nettisivut sitten pitäisi hankkia ja mitä ottaa huomioon työtä tilatessa? Miten nettisivujen hinta lasketaan? Tutustu verkkosivuston suunnittelussa huomioitaviin seikkoihin, ja lue, miksi ammattimaiset verkkosivut ovat kannattava sijoitus.
Joulublogi sai uuden logon – haastattelussa Teija Oivo Joulureki-blogin takaa
Joulubloggaaja Teija Oivo Joulureki-blogin takaa perusti bloginsa taakse yrityksen ja tarvitsi sille ammattimaisen logon. Miten logosuunnittelu etenee? Lue, miksi logon suunnittelu kannattaa tehdä yhdessä ammattilaisen kanssa ja mihin kaikkeen hyvä logo taipuu!
Kuinka henkilöbrändi syntyy?
Henkilöbrändäys voi tuntua abstraktilta pöhinältä, mutta käytännössä se on hyvin yksinkertaista toimintaa. Se on oman osaamisen tunnistamista ja siitä viestimistä. Henkilöbrändi korostaa myös omia arvojasi: millaisia arvoja liität itseesi ja toimintatapoihisi ja millaisia arvoja haluat tukea? Kaikilla meillä on jo henkilöbrändi – mutta onko se sellainen kuin toivoisit?
Kuinka luovuus nitistetään
Luovan työn tekijöinä olemme harjaantuneet käyttämään luovuuttamme työssämme. Joskus kuitenkin eteen tulee tilanteita, joissa tuntuu, ettemme pysty antamaan parastamme. Kokosimme seitsemän yleisintä luovuuden tappajaa. Älä ota vinkkejä talteen.
Graafisen suunnittelun hinta
Mistä graafisen suunnittelun hinta muodostuu? Graafinen suunnittelu on luovaa työtä, jolle on vaikea määritellä kiinteää pakettihintaa. Hintaan vaikuttavat suunnittelijan kokemus, koulutus ja osaamisen laatu, mutta myös yrityksen kulurakenne ja itse toimeksiannon laajuus ja vaativuus. Ammattimaisen graafisen suunnittelun ostaminen on kuitenkin pienellekin yritykselle kannattavaa, sillä ammattilaiselta saa sekä kerralla hyvän lopputuloksen että sujuvan työprosessin, jossa asiakkaan toiveita kuunnellaan.
Inspiksen aamukahavi: onnistu tiimityössä
Inspiksen aamukahaveilla puhumme tällä kertaa hyvästä tiimityöstä ja sen vaikutuksesta työn laatuun. Hyvin toimiva työyhteisö on yritykselle kilpailuvaltti ja toimiva yhteistyö näkyy myös viivan alla. Vierainamme ovat yritysvalmentajat ja työnohjaajat Virpi Ilmakangas ja Jenni Harju Valmennustriolta. Millaista on hyvä tiimityö ja miksi tiimin toimivuuteen kannattaa panostaa? Valmennustrion asiantuntijat jakavat vinkkinsä yhteistyön ja huipputiimin rakentamiseen.
Kuinka yritysilme syntyy?
Yritysilmeen avulla erottaudutaan kilpailijoista ja herätetään oikeanlaista mielikuvaa oikeissa asiakkaissa. Erityisesti aloittavalle yritykselle oma uniikki ja erottuva ilme on tärkeä kilpailuvaltti. Tässä blogitekstissä avaamme, kuinka meillä Design Inspiksellä toimitaan, kun alamme suunnitella uutta yritysilmettä tai freesaamme jo olemassa olevaa ilmettä.
Inspis aamukahavi podcast: Lean-toimintafilosofia
Lean-ajattelun kulmakiviä ovat jatkuvan parantamisen kulttuuri, pitkän aikavälin tavoitteet, oikeat prosessit ja sujuva työ. Kevään toisessa podcastissa puhumme siitä, mitä hyötyä Leanista on yritykselle ja ihmiselle, ja miksi kaikki eivät vain toimi Leanisti? Lue blogi tai kuuntele podcast!
Hyvän blogiartikkelin anatomia
Mistä koostuu hyvin kirjoitettu blogiteksti? Poimi itsellesi blogistamme vinkit, mitä blogitekstin sisällössä kannattaa ottaa huomioon.
Näin tilaat uuden verkkosivun
Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti ja viestintäkanava, joka kannattaa pitää ajan tasalla ja kunnossa. Kokosimme vinkkejä siitä, mitä kannattaa huomioida uusia verkkosivuja tilatessa tai vanhoja uudistaessa.
Inspiksen aamukahavit: keskustelua palvelumuotoilusta
Kuinka palvelumuotoilua käytännössä tehdään? Keskustelimme asiantuntijavieraamme Businessworksin Johanna Laurisen kanssa palvelumuotoilun käytännöistä ja hyödyistä liiketoiminnassa. Lue blogi tai kuuntele podcast!
Inspis aamukahavi podcast: Businessworks ja palvelumuotoilu
Inspiksen aamukahavilla vieraili Businessworksin Johanna Laurinen, jonka kanssa syvennyimme palvelumuotoilun maailmaan.
Näin valmistaudut CV-valokuvaan
Miksi CV-kuvaan kannattaa panostaa? Hyvä valokuva on aina tarpeellinen, vaikka CV:n päivittäminen ei olisikaan ajankohtaista.
Graafisen suunnittelun abc – osa III: Montako pikseliä laitetaan?
Blogiteksti jatkaa kolmiosaista sarjaa, jossa selvitetään hyödyllisiä ammattitermejä mainostoimiston kanssa asioivalle. Tässä käydään läpi teknisempiä termejä kuten vektorigrafiikka, vektorointi, preeglaus, nuuttaus ja stanssaus entäpä onko dummy typerä graafikko vai painotuotteen rakennemalli.
Graafisen suunnittelun abc – osa II: paljastuksia taitosta ja tekstin osista
Blogiteksti jatkaa kolmiosaista sarjaa, jossa selvitetään hyödyllisiä ammattitermejä mainostoimiston kanssa asioivalle. Tässä osassa selvitetään taittoon ja tekstin osiin liittyvää sanastoa.
Graafisen suunnittelun abc – eli kaikki, mitä et kehdannut graafikolta kysyä, osa I
Oletko törmännyt käsittämättömällä kielellä puhuviin graafikoihin? Myös graafikoilla on oma ammattislanginsa, josta tässä blogitekstissä avataan peruskäsitteet.
Kuvien optimointi verkkosivuille
Design Inspiksen vinkit verkkosivuston kuvien optimointiin
Hakukoneoptimoinnin salat
Aamukahavilla vieraana Seoptimin toimitusjohtaja Mari Karhumaa
Toimivat messuosastot
Aamukahavilla vieraana messurakentamisen ammattilainen Sanna Loikkanen
Markkinointivinkit aloittavalle yritykselle
Varsinkin yrityksen alkuvaiheessa kannattaa panostaa markkinointiin ja viestintään. Me Design Inspiksellä olemme auttaneet useita aloittavia ja vähän pidempäänkin toiminnassa olleita yrityksiä ja organisaatioita terävöittämään omaa markkinointiaan ja saamaan panostukselleen parempaa vastinetta. Lue Design Inspiksen vinkit kuinka päästä hyvään alkuun!
Miksi ostaisin kirjoittamista, kun osaan itsekin?
Copywriterin työ on paljon muutakin kuin mainostekstien kirjoittamista
Somen suuntaaminen
Media-alan harjoittelija tutkii - Miten tavoittaa kohdeyleisö eri somekanavilla?
Mobiilivideoilla lisää näkyvyyttä
Aamukahaveilla 22.3.2019 vieraanamme Antero Lehtonen.