Graafisen suunnittelun trendit 2023

Graafisen suunnittelun trendit: leikkisä esimerkkikuva.

Millaiset graafisen suunnittelun trendit vallitsevat vuonna 2023? Jatkuuko tumma ja rauhallinen värimaailma vai saako nyt ilotella värien kanssa? Entä mille vuosikymmenelle tällä kertaa palataan? Inspiksen toimitusjohtaja ja AD Miia koosti vuoden mielenkiintoisimmat trendit lukupaketiksi tietysti esimerkkikuvien kera!

Tulevaisuuden visuaalisia suuntauksia voi hahmottaa katsomalla taaksepäin. Menneisyydestä löytyy erilaisia kausia ja pidempään kestäneitä trendejä, jotka ovat saavuttamassa kyllästymispisteensä. Silloin suunnittelijat alkavat hakea ilmaisuunsa uutta ja erilaista – ja usein vallitseviin trendeihin syntyy myös vastareaktio.

Samalla tavalla omatkin mieltymykset vaihtelevat: huomaan, että esimerkiksi nyt pidän enemmän suurikokoisista, rohkeista fonteista ja pitkään kestänyt kapean ja herkän typografian kausi on väistynyt. Inspiraatiota suunnitteluun haetaan myös menneiden vuosikymmenten trendeistä. Uutta syntyy kun menneet trendit nähdään uudella tavalla nykypäivän kontekstissa.

Maailmantilanne, digitaaliset työvälineet ja tekoälyn tuottamat sisällöt vaikuttavat suunnitteluun

Graafisen suunnittelun osalta vuosi 2022 oli optimistinen ja värikäs luovuuden ja taiteen vuosi, johon vaikutti muun muassa 1960- ja 1990-lukujen värikäs nostalginen retrotyyli. Pandemian jälkeistä optimismia varjostaa kuitenkin sota ja taloudellinen epävarmuus. Myös ilmastonmuutoksen uhka on hiipinyt pikkuhiljaa suuren yleisön tajuntaan.

Laajempana ilmiönä jo pidempään on vaikuttanut se, että nykyään meistä jokainen voi olla sisällöntuottaja: kirjoittaja, valokuvaaja, videotuottaja ja suunnittelija. Taidokkaasti tehtyjen, brändi-ilmeen mukaisten pohjien ja työkalujen ansiosta emme välttämättä enää erota onko kuva ammattilaisen tekemä.

Samaan aikaan erilaiset digitaaliset ilmiöt, kuten virtuaalirobotit, tekoälyn luoma taide ja sisällöt ihmetyttävät ja ihastuttavat. Miten tämä kaikki vaikuttaa suunnittelijoiden työhön ja mitä vuosi 2023 tuo tullessaan? Voimmeko jo nyt hahmottaa suunnittelutrendejä, jotka näkyvät vielä tänä vuonna ja kenties pidempäänkin?

Tutustu mielenkiintoisimpiin graafisen suunnittelun trendeihin!

Yrityksillä ja organisaatioilla on paine rakentaa oma uniikki brändi-ilme, jolla erottua massasta sosiaalisen median eri alustoilla. Samaan aikaan 88 prosenttia kuluttajista sanoo, että aitous ja autenttisuus on avainasemassa päätettäessä, mitä brändejä he valitsevat (Stackla 2021).

Erottuminen ja aitouden tavoittelu ovat tämän päivän suunnittelun keskiössä ja niihin pyritään esimerkiksi omilla valokuvilla ja kuvituksilla. Nyt nousussa ovat myös persoonalliset räätälöidyt fontit.

Tämän vuoden suunnittelutrendejä on visioitu eri sivustoilla niin värien, fonttien, UI-suunnittelun kuin graafisen suunnittelunkin osalta. Tässä kooste mielenkiintoisimmista trendeistä.

 

Minimalismi, vintage- ja retrodesign

Graafisen suunnittelun trendit: Moderni vaalea verkkosivusto, jossa on 3D-grafiikkaa.
Esimerkki modernista vaaleasta ja minimalistisesta verkkosivustosta: Genrevv.com

Tämän päivän suunnittelussa ollaan yleisesti ottaen siirtymässä minimalistisempaan suunnittelutyyliin. Minimalismilla tarkoitetaan yksinkertaisten geometristen muotojen tai 3D-grafiikan, monokromaattisten värien ja negatiivisen tilan käyttöä. Selkeä ilme keskittyy tärkeimpiin elementteihin ja tarpeettomat häiriötekijät vähenevät. Minimalismi luo vaikutelmaa järjestyksestä ja hallinnasta. Se korostaa tärkeitä viestejä ja tukee niiden välittämistä selkeästi ja tehokkaasti.

Modernia vaaleaa minimalismia (Clean style) nähdään niin 3D-grafiikassa kuin verkkosivu- ja pakkaussuunnittelussakin. Väripaletti koostuu yleensä valkoisesta ja pastellin sävyistä, toisinaan tehosteena käytetään ripausta kirkkaita voimakkaita värejä. Tyyli erottuu selkeydellään ja raikkaudellaan.

Toinen minimalistinen suuntaus on minimalistinen vintage, jossa hienovarainen retrovaikutelma syntyy yhdistämällä nostalgiaan modernia tyylikkyyttä esimerkiksi värimaailman ja typografian kautta. Retrodesign viittaa suunnittelutyyleihin, jotka ovat saaneet vaikutteita aikaisemmista suunnittelutrendeistä ja estetiikoista kuten keskiluokan modernista tyylistä, vintagesta- ja antiikista. Retro suunnittelu sisältää usein elementtejä eri vuosikymmeniltä.

Runsas Y2K ja 2000-luvun alku

Graafisen suunnittelun trendit: Y2K tyyliset muistilaput.
Y2k-tyylisen muistilappupohjat (Adobestok.com). Y2K-tyyliin kuuluu, retrotekniikka ja kirkkaat värit.

Vaalean minimalismin vastapainona graafinen suunnittelu ottaa vaikutteita erityisesti Y2K-tyylistä. Y2K-tyyli graafisessa suunnittelussa viittaa 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa suosittuun visuaaliseen estetiikkaan, johon vaikuttivat vahvasti ajan teknologia ja kulttuuri. Tälle tyylille on ominaista eloisa neonvärien, rohkean typografian ja futurististen kuvien käyttö. Se sisältää usein tieteisfiktion ja teknologian elementtejä, kuten piirilevyjä, binaarikoodia ja tietokoneella luotua grafiikkaa.

Y2K-tyyli yhdistetään myös leikkisämpään ja kokeelliseen lähestymistapaan, jossa on elementtejä, kuten liukuvärejä, abstrakteja muotoja ja vääristyneitä kuvia. Sitä käytettiin erilaissa tuotteissa, kuten verkkosivustossa, julisteissa ja esitteissä.

Y2K-tyylin yhteydessä puhutaan usein maksimalismista, jossa käytetään paljon erilaisia elementtejä, kuten värejä, kuvia, tekstiä ja graafisia elementtejä. Maksimalistisessa suunnittelussa korostetaan usein näyttävyyttä ja voimakasta visuaalista ilmaisua, ja se voi olla hyvin värikästä ja dramaattista.

Minimalistiset viivapiirrokset, rohkeat graafiset taustakuviot ja 3D-grafiikka

Graafisen suunnittelun trendit: minimalistiset viivapiirrokset, rohkeat graafiset taustakuviot ja 3D-grafiikka.


Esimerkkejä minimalistisista viivapiirroksista, rohkeista graafisista taustakuvioista ja 3D-grafiikasta.

Kuvituksen rooli graafisessa suunnittelussa korostuu entisestään. Oman uniikin kuvituksen avulla brändit erottuvat tehokkaasti toisistaan. Sen lisäksi, että kuvituksia käytetään brändäyksen apuna ne auttavat havainnollistamaan tietoa, kertovat tarinoita ja visualisoivat dataa.

Erityisesti kuvituksiin ja nyt myös 3D-grafiikan muotokieleen on jo pidempään vaikuttanut Memphis-tyyli, 1980-luvulla syntynyt suunnittelun suuntaus, jossa on selkeät ja kontrastiset värit ja geometriset muodot. Tyyli on saanut nimensä amerikkalaisen Memphis-nimisen kaupungin mukaan, jossa se kehittyi. Memphis-tyylin tavoitteena on luoda epätavallisia ja merkittäviä muotoja ja värejä yhdistelemällä niitä rohkeasti ja vapaasti. Se on saanut vaikutteita pop-taiteesta, graafisesta suunnittelusta ja arkkitehtuurista.

Toinen kuvitukseen trendi on pitkään jatkunut värikäs, mutta minimalistinen viivapiirrostyyli, joissa on niukka muutaman värin väripaletti ja ohuet mustat ääriviivat. Tyyli tuo mieleen 70-luvun ja moderni esimerkki siitä näkyy esimerkiksi Figman sivuilla (www.figma.fi). Kokonaan toisentyyppistä ääriviivapiirrosta edustaa mm. yhdellä viivalla piirretyt (single line) piirrokset.

Tasaisten (flat) vektorigrafiikkakuvitusten suosio jatkuu, mutta tasaisia väripintoja voidaan elävöittää rouheilla tekstuureilla. Hahmopiirrosten, infografiikoiden ja muiden kuvitusten lisäksi rohkeat taustakuviot ovat suosittuja. Taustoissa käytetään usein värikästä suurikokoista geometrista grafiikkaa, joka voi olla abstraktia Memphis-tyyliin. Toisaalta taustoihin saadaan vaikutteita myös luonnosta, kasveista ja orgaanisista muodoista.

Kuvituksia animoidaan ja niihin lisätään liikettä. Kuvitukset kertovat tarinoita ja niiden halutaan olevan oivaltavia. Piirroskuvitusten- ja tietokonegrafiikan lisäksi brändit haluavat käyttöönsä omia uniikkeja valokuvia. Valokuvissa sekoitetaan todellisuutta ja fantasiaa yhdistämällä niihin 3D- ja 2D-grafiikkaa.

 

Rikkaat ja eloisat värit ja väriyhdistelmät

Graafisen suunnittelun trendit: rikkaat ja eloisat värit ja väriyhdistelmät.
Viva Magenta on vuoden väri.

Värien käytössä aletaan siirtyä pois 2010-luvun neonväreistä. 2020-luvun alun tummat ja dystooppiset värimaailmat ja toisaalta myös rauhalliset kittiväripaletit saavat rinnalleen värikkäitä ja rikkaita sateenkaariväripaletteja. Väreillä leikitellään ja sateenkaariväripatteja yhdistellään muihinkin tämän vuoden trendeihin.

Y2K-trendin myötä nähdään myös enemmän eloisaa kitsch-väritrendiä iloisilla väriyhdistelmillä, kuten sininen, pinkki, keltainen ja vihreä. Värit ovat vaaleita, mutta silti dynaamisia. Värien käyttö viestii keveyttä ja nuorekkuutta.

Vuoden väriä, Pantonen Viva Magentaa kuvataan ”rohkeaksi ja pelottomaksi punaiseksi sävyksi”. Viva Magentaa käyttävä tuotemerkki ilmaisee olevansa peloton, mukaansatempaava ja katselee maailmaa epätavallisesti uusien ratkaisujen aikaansaamiseksi.

Sateenkaarivärien lisäksi käytössä ovat hohtavat, fluoresoivat väripaletit sekä digitaaliset värit, joita on hankala toistaa painamalla. Maanläheisempää ja rauhallisempaa värimaailmaa suunnitteluun tuovat poltettu oranssi ja terrakotan sävyt, metsänvihreä ja pehmeä laventeli sekä niiden hillityt vaaleat sävyt.

Väripaleteissa ja yhdistelmissä nähdään rohkeita ja näyttäviä vastaväripareja: vihreä-punainen, oranssi-sininen ja keltainen-violetti.

Räätälöidyt fontit ja persoonallinen typografia

BoB on Zarnin iloinen, epäsäännöllinen, käsin tehty fontti, jota voi käyttää ilmaiseksi henkilökohtaiseen ja kaupallisiin tarkoituksiin.

Adorage on leikkisän nostalginen serif-fontti. Jonka avulla saa retrohenkeä suunnittelutöihin.

Liquido Font on ilmainen Sans-serif-kirjasin, josta on saatavilla kaksi tyyppiä Fuid ja Regular.  Liquido voi käyttää monenlaisiin suunnittelutöihin logoista verkkosivuihin.

Päätteellisiä serif-fontteja ja päätteettömiä san serif-fontteja käytetään kumpaisiakin sen mukaan mikä yritysbrändin ilmeeseen sopii. Fonttivalintaan ovat jo pitkään vaikuttaneet saavutettavuus ja luettavuus. Pääsääntönä fonttien valinnassa on, että seriffit sopivat hyvin pitkiin teksteihin ja painotuotteisiin, kun taas san seriffit ovat luettavampia tietokoneen ruudulta.

Serif-fonteista erityisesti vintage-henkiset, klassiset ja elegantit fontit ovat nyt suosiossa. San serif -fonteista suosittuja tulevat olemaan kavennetut futuristiset fontit ja hienovarainen scifi-look. Samaan lauseeseen tai logoon voidaan yhdistellä erityyppisiä fontteja ja mitä erilaisemmat fontit sitä parempi yhdistelmä.

Yritysten halu erottua vaikuttaa fonttivalintaan: käsin piirretyt kirjaimet ja räätälöidyt fontit ja toisaalta myös kokeelliset kirjaimet erottavat yrityksen ilmeen ja tuotteen massasta. Luettavuus ei olekaan enää pääasia. Erilaisuutta ja erottuvuutta haetaan myös extraleveällä typografialla ja vääntyilevillä ja vääristyvillä fonteilla, joiden muotokieli on saanut vaikutteita orgaanisista muodoista.

Trendejä seuraamalla saa vaihtelua ja inspiraatiota

Kaikkea ei tietenkään tarvitse tai edes kannata hyödyntää omassa suunnittelutyössä. Koska trendejä tulee ja menee, on hyvä pitää kiinni suunnittelun tärkeistä periaatteista, joista minulle yksi olennaisimmista on selkeys. Suunnittelun tulisi olla selkeää, ymmärrettävää ja kohderyhmän mukaista, jotta se toimii tehokkaasti. Tämä voi tarkoittaa selkeiden värien ja fonttien käyttöä sekä tärkeiden tietojen korostamista. Toinen tärkeä periaate on käytettävyys. Hyvä suunnittelu huomioi käyttäjän tarpeet ja tekee tuotteesta tai palvelusta helppokäyttöisen. Mitä pitkäkestoisemmasta tuotteesta tai palvelusta on kyse, sitä paremmin myös sen visuaalisen ilmeen tulee kestää aikaa.

Lähteet:

Back to the 2000s: How to use Y2K aesthetics in your designs
https://create.vista.com/blog/y2k-aesthetic-in-design/

Graphic Design Trends 2023: What’s Coming Next Year + Expert Graphic Design Tips:
https://piktochart.com/blog/graphic-design-trends/

2023 UI Design Trends: 10 Best Practices For Web Design:
https://graphicdesignjunction.com/2022/08/2023-ui-design-trends/

Graphic Design Trends 2023 Are Shaping the New Reality:
https://graphicmama.com/blog/graphic-design-trends-2023/

10 Branding Statistics You Need To Know In 2022
https://www.oberlo.com/blog/branding-statistics

The 10 Most Inspiring Graphic Design Trends for 2023
https://www.indesignskills.com/inspiration/the-10-biggest-graphic-design-trends-of-2023/

Top Design Trends to Watch in 2023
https://www.shutterstock.com/blog/top-design-trends

Viva Magenta – Pantone’s Color of the Year 2023
https://www.pantone.com/articles/color-of-the-year/what-is-viva-magenta

9 brilliant color trends for 2023
https://99designs.com/blog/trends/color-trends/

9 Photography Trends in 2023 (Inspired by Film Photography)
https://mastinlabs.com/blogs/photoism/photography-trends-2023

Tsekkaa myös nämä artikkelit