Kuten jokainen yrittäjä ja etenkin aloittava yrittäjä tietää, yrityksen perustamiseen, lanseeraamiseen ja yrityksen arkiseen pyörittämiseen vaaditaan paljon aikaa, vaivaa ja sitä kuuluisaa paperisotaa. Pitää muistaa maksaa, huolehtia, täyttää, jättää, tehdä ja sata muuta asiaa. Ja samaan aikaan hankkia yritykselle asiakkaita ja menestystä.
Varsinkin yrityksen alkuvaiheessa kannattaa panostaa markkinointiin ja viestintään. Miksi? Siksi, että ydinosaamisesi ei valuisi hukkaan menetettyjen mahdollisuuksien mukana. Tässä muutama vinkki siihen, miksi markkinointiin kannattaa panostaa ja antaa se asiantuntijan tehtäväksi.
Yrityksen tunnistettavuus
Neljä kirjainta: logo. Yrityksen logo on yksi sen tärkeimmistä ja tunnistettavimmista merkeistä. Panosta siis logon suunnitteluun. Logon tulisi kuvastaa yrityksesi arvoja ja toimintaa. Olla teidän näköinen. Selkeästi suunniteltu ja yhtenäisesti yhdessä sovittujen ohjeiden mukaan käytetty logo lisää yrityksesi tunnettavuutta eri mediakanavissa.
Yrityksen visuaalinen ilme
Pelkkä logo ei kuitenkaan riitä. Visuaalinen ilme näkyy kaikissa yrityksesi mainos- ja markkinointimateriaaleissa: lehti-ilmoituksissa, PowerPoint-esityksissä, ikkunateippauksissa, messuosastoissa, käyntikorteissa, somekanavissa, verkkosivuissa ja vaikka tienvarsimainoksissa. Visuaalinen ilme yhdistettynä logoon ja kohderyhmille kohdennettuihin viesteihin kasvattaa yrityksesi tunnettuutta ja auttaa luomaan brändiä.
Yrityksen ydinosaaminen
Vaikka sanotaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä, niin tässä tapauksessa on. Ole rauhassa se oman alasi suutari ja keskity intohimoosi: ydinosaamiseesi. Siihen, minkä takia ylipäätään perustit yrityksen. Älä turhaan hanki itsellesi harmaita hiuksia, opettelemalla verkkosivujen julkaisujärjestelmiä tai miettimällä somekampanjoiden kohdennuksia, jätä se mainostoimiston tehtäväksi. Sinun yritykseesi perehtynyt mainostoimisto on pitkäikäinen kumppani, joka auttaa yritystäsi menestymään juuri teille sopivilla keinoilla.
Yhteistyö
Kukaan ei pärjää tässä maailmassa yksin: ei mainostoimisto, ei yrittäjä. Verkostojen merkitys on suurempi kuin uskotkaan. Aina on olemassa joku, joka tietää jonkun, joka löytää oikeat ratkaisut. Hyvä mainostoimisto auttaa sinua myös tässä. Mainostoimisto todennäköisesti tietää ja tuntee kontakteja, joista olisi hyötyä myös sinun yrityksellesi. Mainostoimistosta löydät oikeat kanavat ja osoitteet tehokkaalle mainonnalle, josta puolestaan poikii uusia liidejä tai yhteistyökuvioita. Mainostoimisto tietää, mistä kannattaa hankkia teippaukset ja missä painattaa esitteet. Mainonta, kuten mikä tahansa muukin työ, on tehokasta vain silloin, kun se tuottaa halutun lopputuloksen.
Aloittavan yrittäjän aloituspaketti
Me Design Inspiksellä olemme auttaneet useita aloittavia ja vähän pidempäänkin toiminnassa olleita yrityksiä ja organisaatioita terävöittämään omaa markkinointiaan ja saamaan panostukselleen parempaa vastinetta.
Aloittava yrittäjä tarvitsee yleensä seuraavat:
- logon sekä lyhyen graafisen ohjeen, joka sisältää typografian, värit ja logon käyttöohjeen.
- käyntikortin
- somekanavat
- verkkosivut
Näillä pääset jo hyvin alkuun toiminnassasi!
Jos tarvitset innostavaa alkua yritystoiminnallesi, niin ota yhteyttä. Teemme sinulle mielellämme tarjouksen!
Design Inspis suunnittelee ja toteuttaa monipuolisesti erilaisia markkinointimateriaaleja. Kurkkaa palveluistamme erityisesti brändinrakennus ja graafinen suunnittelu, niin näet esimerkkejä toteuttamistamme kokonaisuuksista.