Näin tilaat uudet verkkosivut

Design Inspis, näin tilaat uudet verkkosivut - kuvituskuva

Uudet verkkosivut tai verkkosivu-uudistus? Lue vinkit!

Oletko pohtinut, tarvitsisiko yrityksesi uudistetut tai uudet verkkosivut? Ovatko entiset sivut ilmeeltään tai sisällöltään jääneet jo hieman ajastaan jälkeen? Kokosimme tähän blogikirjoitukseen muutamia tärkeitä vinkkejä, joita kannattaa ottaa huomioon, kun mietit verkkosivustosi uudistamista.

Onnistunut verkkosivusto on monen eri tekijän summa. Sivuston täytyy olla selkeä, nopea ja helppokäyttöinen, jotta kävijä löytää haluamansa tiedot nopeasti. Sivustoa pitää myös pystyä käyttämään mobiililaitteissa niin, että kaikki sisältö näkyy oikein. Sivuston päivittämisen pitäisi myös olla näppärää, ettei sisältö pääse vanhentumaan, ja saat sivustosta parhaan mahdollisen hyödyn.

Lue myös: Millaiset ovat ammattimaiset verkkosivut?

Uudet verkkosivut – parempi käyttökokemus

Sivuston suunnitteluun ja testaamiseen kannattaa panostaa, jotta sivustosta tulee sinun yrityksellesi hyvä ja toimiva viestintäkanava. Muista, että kävijän kokemus sivustosta saattaa olla erilainen kuin oma kokemuksesi. Asetu siis kävijän saappaisiin ja mieti, mitä hän toivoisi sivustolta? Mitä toiminnallisuuksia sieltä pitäisi löytyä? Mitä tietoa hän etsii sivustolta? Jos sinulla on esimerkiksi ravintola, löytääkö kävijä sivustoltasi helposti annokset, niiden hinnat ja vaikkapa viikonlopun erikoisuudet?

Ajantasainen ja moderni sivusto kertoo sivustolla kävijöille, että yritys välittää ja näkee vaivaa asiakkaidensa eteen. Panosta siis sivuston testaamiseen ennen julkaisua ja kerää palautetta julkaisun jälkeen. Palautteista saat arvokkaita vinkkejä, joilla voit kehittää sivustoasi edelleen.

Tekniikka kuntoon

Sivuston sisällön ja toimivuuden lisäksi sinun tulee huomioida myös tekniset seikat etenkin, jos olet suunnittelemassa kokonaan uutta verkkosivustoa. Sivuston ylläpidosta on kuukausittaisia ylläpitokuluja. Näihin kuuluvat palvelin- ja verkkotunnuskulut. Verkkotunnuksen voit saada myös ilmaiseksi. Enimmillään kustannus on muutamia kymmeniä euroja vuodessa. Palvelimesta joudut maksamaan kuukausittaista maksua, jonka suuruus riippuu täysin yrityksesi tarpeista eli siitä, kuinka paljon odotat sivustollesi liikennettä ja onko odotettavissa ruuhkapiikkejä. Mikäli pohdit verkkokaupan perustamista, ne vaativat suurempia kustannuksia niin suunnittelun, toteutuksen kuin palvelintarpeiden osalta.

Löydytkö hakukoneella?

Uudet verkkosivut on tärkeä saada näkymään etsijöille. Hakukoneoptimointi tulee huomioida verkkosivun teknisessä toteutuksessa ja sisällöissä. Verkkosivujen hakukoneoptimointi takaa sen, että löydyt paremmin, erotut muista ja saat kävijöitä sivuillesi. Verkkosivujesi suosio ruokkii hakukonenäkyvyyttä, joten tärkeintä onkin varmistaa riittävä ja laadukas sisältö, sekä tekninen toimivuus.

Muista turvallisuus

Älä unohda turvallisuusseikkoja! Käytä tarpeeksi pitkiä ja monimutkaisia salasanoja ja rajoita pääkäyttäjätunnusten määrää. Jos sivustosi on WordPress-alustalla, huolehdi, että käytät aina uusimpia versioita myös WordPressin lisäosista.

Käytä varmuuskopiointiin laadukkaita lisäosia ja tallenna varmuuskopiot pilvipalveluun. Voit ottaa myös käyttöön kaksivaiheisen tunnistautumisen kirjautuessa, esimerkiksi Google Authenticatorin.

Mieti saavutettavuutta

Saavutettavat palvelut ovat yritykselle kilpailuetu. Saavutettavat sisällöt laajentavat yleisöä ja mahdollista asiakaskuntaa, ja panostus saavutettavuuteen viestii tietysti myös yrityksen arvoista.

Uudet verkkosivut – muista nämä

Kun olet tilaamassa uutta verkkosivustoa, muista nämä kaksi asiaa: 1. budjetti ja 2. aikataulu.

Mieti, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan verkkosivustoon ja milloin yrityksesi uusien tai päivitettyjen verkkosivujen tulisi olla julkaisukunnossa? Mieti myös, mitä toiminnallisuuksia haluaisit sivustolle? Onko sivustosi perinteinen, yrityksen toiminnan esittelyyn keskittynyt sivusto vai verkkokauppa; tarvitsetko varausjärjestelmää, uusia henkilöstö- tai toimitilakuvia tai esimerkiksi esittelyvideota? Kuinka paljon pystyt tuottamaan itse sivuston tekstisisältöä?

Tarjoamme ilmaisen verkkosivuanalyysin, joka ei sitouta sinua mihinkään! Täytä vain alla oleva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä.

Varaa aika ilmaiseen suunnittelu­tapaamiseen

Tapaamisessa saat ilmaisen analyysin yrityksesi verkkosivuista. Tapaaminen voidaan järjestää verkossa Teams-palaverina. Tarkastelemme sivujasi käyttäjän näkökulmasta ammattilaisten silmin. Kartoitamme sivujen teknisen ja visuaalisen toimivuuden, sisältöjen laadun ja hakukonenäkyvyyden. Tarkastamme myös, kuinka sivuilla toteutuvat esimerkiksi saavutettavuus, responsiivisuus ja turvallisuus.

"*" näyttää pakolliset kentät

 

Tsekkaa myös nämä artikkelit