Ammattimaiset verkkosivut

Design Inspis, laadukkaat, ammattimaiset verkkosivut yritykselle, grafiikkakuva

Verkkosivut ovat ylivoimaisesti yleisin lähde, kun yrityksestä tai sen tuotteista etsitään tietoa. Ammattimainen sivusto toimii yrityksen markkinoinnin ja myynnin tukena. Toimivien verkkosivujen avulla myynti sujuu ja markkinoinnin kotipesä on kunnossa. Millaiset nettisivut sitten pitäisi hankkia ja mitä ottaa huomioon työtä tilatessa? Miten nettisivujen hinta lasketaan? Tutustu verkkosivuston suunnittelussa huomioitaviin seikkoihin, ja lue, miksi ammattimaiset verkkosivut ovat kannattava sijoitus.

Ennen sivuston luomista kannattaa miettiä sen tavoitteita, joita yleensä voivat olla esimerkiksi

  1. asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen
  2. asiakkaiden sitouttaminen ja kiinnostuksen ylläpitäminen – ostopäätöksen tekeminen voi kestää pitkäänkin
  3. tuoreen ja kohderyhmää kiinnostavan sisällön jakaminen
  4. lämpimien liidien ja yhteydenottojen lisääminen
  5. yrityksen brändin vahvistaminen
  6. suora verkkomyynti verkkokaupan kautta

Millaiset ovat laadukkaat, ammattimaiset ja modernit verkkosivut?

  1. Teknisesti toimivat eli noudattavat yleisiä webstandardeja. Sivut ovat saavutettavat, responsiiviset ja kevyet eli latautuvat nopeasti. Erityisesti julkisen sektorin toimijoiden sivujen tulee olla saavutettavat. Sivuston tulee olla tietoturvallinen.
  2. Sisällöltään laadukkaat ja asiakasta tai kohderyhmää kiinnostavat. Tekstin on oltava myös kieliopillisesti virheetöntä. Ammattimaisessa tekstissä otetaan huomioon hakukoneoptimoinnin näkökulma.
  3. Löydettävät ja näkyvät sivut. Sivuista ei ole oikein hyötyä, jos asiakkaasi eivät löydä niitä Googlesta. Sisällöltään laadukkaat, rakenteeltaan hyvät ja teknisesti toimivat sivut sijoittuvat hakutuloksissa paremmin.
  4. Visuaalisesti hyvännäköiset, sekä yrityksen brändin näköiset ja oloiset. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat muun muassa värit, fontit, kuvamaailma ja käytetty grafiikka sekä tietysti layout, eli miten kaikki asettuu sivustolle.
  5. Käyttäjäystävälliset ja käytettävät. Käyttäjä hahmottaa sivustosta pääasiat helposti, ja löytää haluamansa tiedot. On hienoa, jos käyttäjä myös viihtyy sivuillasi – se auttaa hakukonenäkyvyydessä.
  6. Helposti ylläpidettävät ja päivitettävät.

Suunnitellessamme ja rakentaessamme verkkosivuja huolehdimme kaikesta tästä. Näiden lisäksi liitämme sivustollesi Google Analyticsin, jonka avulla voit seurata sivustosi kävijäliikennettä ja kehittää sivujasi.

Kuinka paljon uudet nettisivut maksavat ja millaisia kuluja niistä tulee vuodessa?

Nettisivuston suunnittelun ja toteutuksen hinta koostuu seuraavista asioista:

  1. Graafinen suunnittelu eli sivuston ilme: monelleko erilaiselle sivupohjalle on tarvetta?
  2. Onko sivusto, logo tai kuvia jo valmiiksi olemassa, teetkö itse sisältöä?
  3. Tekstisuunnittelu: muokkaus ja oikoluku tai kokonaan uusien tekstien luominen.
  4. Kuvien toteutus: määrä ja tapa, miten kuvat luodaan.
  5. Tekninen toteutus & testaus.
  6. Sivuston ominaisuuksien laajuus: onko esimerkiksi verkkokauppaa.
  7. Sisällön vienti sivuille ja hakukoneoptimointi.
  8. Hintaan vaikuttaa myös sivuston laajuus, kieliversiot ja sisällön määrä.

Lisäksi työhön sisältyy aloituspalaverin lisäksi usein muutama tsekkauskierros, jolloin työtä voi kommentoida, ja lopuksi opastamme sinua päivittämään sivustollesi sisältöä itse. Autamme tarvittaessa myös jälkeenpäin.

Nettisivujen vuosimaksu koostuu webhotellista ja domain-maksusta sekä mahdollisesti teknisestä ja sisällöllisestä ylläpidosta. Mikäli sivuilla on verkkokauppa, kuluja tulee vielä valitusta maksutavasta, joita voivat olla esimerkiksi Bambora, Paytrail, Checkout, Klarna tai PayPal. Lisäksi sivustolla voi olla käytössä lisäosia, mikä vaikuttaa vuosikustannuksiin.

Design Inspiksen suunnittelemat ja toteuttamat sivustot majailevat useimmiten Zonerin webhotellissa. Verkkosivujen ylläpitoon liittyvistä teknisistä haasteista, varmuuskopioinnista ja tietoturva-asioista vastaamme yhteistyössä Zonerin kanssa, sinulle se on helppoa ja huoletonta.

Lyhyt verkkosivusanasto

Hakukoneoptimointi, SEO-optimointi ja Google-optimointi
Käytännössä näillä tarkoitetaan samaa asiaa, lyhenne SEO tulee englanninkielisistä sanoista: Search Engine Optimization.

Kotisivut, verkkosivut, nettisivut, webbisivut, internetsivut vai www-sivut
Meillä puhutaan verkkosivuista, mutta rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja kaikki ovat yhtä oikein.

Responsiiviset sivut
Responsiivisuudella tarkoitetaan sitä, että verkkosivut skaalautuvat eri päätelaitteille eli sama sisältö on helposti luettavissa ja katsottavissa niin tietokoneella, tabletilla kuin kännykälläkin.

Saavutettavuus (Accessibility)
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset voivat käyttää verkkopalveluja ja digimateriaaleja mahdollisimman helposti myös erilaisilla avustavilla teknologioilla, kuten ruudunlukijan avulla tai ilman hiirtä. Digipalvelulaki velvoitti kaikkia julkisen sektorin toimijoita tekemään verkkosivuistaan saavutettavuusvaatimusten mukaisia 23.9.2020 mennessä.

WordPress-julkaisujärjestelmä
WordPress on maailmanlaajuisesti suosituin julkaisujärjestelmä. WordPress on ilmainen avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, johon on saatavilla niin maksullisia kuin ilmaisiakin liitännäsiä eli plugineja. Mekin teemme WordPress-sivustoja, mutta lisäksi teemme sivustoja myös Squarespaceen.

Varaa aika ilmaiseen suunnittelu­tapaamiseen

Tapaamisessa saat ilmaisen analyysin yrityksesi verkkosivuista. Tapaaminen voidaan järjestää verkossa Teams-palaverina. Tarkastelemme sivujasi käyttäjän näkökulmasta ammattilaisten silmin. Kartoitamme sivujen teknisen ja visuaalisen toimivuuden, sisältöjen laadun ja hakukonenäkyvyyden. Tarkastamme myös, kuinka sivuilla toteutuvat esimerkiksi saavutettavuus, responsiivisuus ja turvallisuus.

"*" näyttää pakolliset kentät

 

Tsekkaa myös nämä artikkelit