Verkkosivujen hakukoneoptimointi lisää näkyvyyttä!

Design Inspis - verkkosivujen hakukoneoptimointi

Mitä verkkosivujen hakukoneoptimointi on ja miten sillä pääsee hakutulosten kärkeen?

Mitä on verkkosivujen hakukoneoptimointi?

Verkkosivujen hakukoneoptimointi on toimintaa, jolla pyritään saamaan verkkosivusto mahdollisimman näkyväksi hakukoneiden, kuten Googlen, hakutuloksissa. Mitä huolellisemmin sivusto ja sen tekstit on hakukoneoptimoitu, sitä enemmän näkyvyyttä ne saavat käyttäjien tekemissä Google-hauissa. Tässä blogitekstissä kerrotaan verkkosivujen hakukoneoptimoinnista ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä.

Miksi verkkosivujen hakukoneoptimointi kannattaa?

Ajatellaanpa, että sinulla on kukkakauppa pienehkössä kaupungissa. Samassa kaupungissa on kaksi kilpailevaa kukkakauppaa. Kun paikkakunnalla vierailee henkilö, joka tarvitsee kukkia kyseiseltä alueelta, mutta ei tunne paikallista tarjontaa, hän todennäköisesti etsii tarjolla olevat palvelut Googlesta. Jos kilpailijasi ovat käyttäneet aikaa ja vaivaa verkkosivustonsa hakukoneoptimointiin, ponnahtaa heidän sivustonsa asiakkaan näkyville ensimmäisinä hakutuloksissa. Vaikka sinun liikkeessäsi tarjonta olisi parempaa ja hinnat edullisemmat, googlettava asiakas päätyisi kilpailevaan kukkakauppaan, sillä hän ei tiedä sinun kauppasi olemassaolosta.

Googlen hakutuloksissa ensimmäisille paikoille sijoittuminen on liiketoiminnan kannalta tärkeää. Mitä ylempänä sivustosi näkyy hakutuloksissa, sitä todennäköisemmin käyttäjä päätyy klikkaamaan sille. Hyvin harva hakukoneen käyttäjä vaivautuu selaamaan ensimmäistä hakutulossivua loppuun asti, tai siirtyy seuraaville hakutulossivuille.

Sivuston sisällönkään arvoa ei kannata vähätellä, sillä jos käyttäjä ei löydäkkään sivustolta riittävästi etsimäänsä informaatiota, hän hyvin todennäköisesti klikkaa muutaman sekunnin kuluttua sivustoltasi pois ja jatkaa etsintää muualta. Toisaalta voidaan olettaa, että jos saat sivustosi näkymään korkealla hakutulossivulla, sen sisältö on relevanttia haun tehneelle käyttäjälle.

Milloin harkita verkkosivujen hakukoneoptimointia ja kuinka aloittaa se?

Perustason hakukoneoptimointi on järkevää tehdä jokaiselle verkkosivustolle. Tärkeimpiä perustason hakukoneoptimoinnin seikkoja ovat esimerkiksi se, että sivuston näkyminen hakukoneissa hyväksytään, ja sivustokartta (sitemap) luodaan sekä ilmoitetaan Googlelle. Lisäksi sivustosta tehdään rakenteeltaan selkeä ja helppokäyttöinen, mobiiliystävällinen ja riittävän nopea. Tällaiset perustoimet voivat riittää, mikäli liiketoiminnalla ei ole suurta kilpailijajoukkoa ja tavoite näkyvyydelle ei ole kovin suuri.

Hyvin usein perustason hakukoneoptimoinnilla ei kuitenkaan saavuteta riittäviä tuloksia, jolloin hakukoneoptimointia täytyy tehostaa. Tällaisessa tapauksessa järkevintä on tehdä perusteellinen sivuston tilannekatsaus ja suunnitelma hakukoneoptimoinnille.

Kolme tärkeää kysymystä, joita pohtia ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista:

  • Mikä on verkkosivustoni kohderyhmä?
  • Mitä hakusanoja he käyttävät?
  • Löytävätkö he sivustolleni käyttämillään hakusanoilla?

Näiden kysymysten avulla löydetään hakusanoja, joilla liikennettä sivustolle halutaan. Monilla aloilla kuitenkin nämä helpoiten mieleen tulevat hakusanat ovat niin kilpailtuja, että niillä menestyminen vaatii kuukausien tai vuosien pitkäjänteistä koko sivuston optimointia. Verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa kannattaakin siis keskittyä lisäksi tarkennetumpiin hakusanoihin ja -lausekkeisiin, jotka saavat vähemmän hakuja, mutta joilla on helpompi menestyä. Jos saat sivustosi näkymään tarkennetummalla hakusanalla ensimmäisen hakutulossivun alkupäässä, on se usein hyödyllisempää kuin se, että sivustosi on suositummalla hakusanalla esimerkiksi kolmannella hakutulossivulla.

Hakukoneoptimointia ei kannata lähteä tekemään arvailemalla, vaan hyvien tulosten aikaansaamiseksi käydään läpi seuraavanlainen työlista:

  1. Tutkitaan verkkosivuston tehokkuutta ja käytettävyyttä
  2. Tutkitaan verkkosivuston hakukonenäkyvyyden tilanne
  3. Tehdään kilpailija-analyysi
  4. Tehdään hakusana-analyysi SEO-työkaluilla
  5. Tehdään suunnitelma hakukonenäkyvyyden parantamiseksi tutkittujen tietojen pohjalta
  6. Toteutetaan hakukoneoptimointia
  7. Tarkastellaan hakukoneoptimoinnin tuloksia
  8. Päivitetään hakukoneoptimoinnin suunnitelmaa ja jatketaan optimointia

Kertaluontoisella hakukoneoptimoinnilla voidaan saada todella hyviä tuloksia verkkosivuston näkyvyyteen, mutta täytyy muistaa, että tilanne muuttuu ja kilpailijasikin optimoivat sivustojaan. Parhaassa tapauksessa hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jota alkusysäyksen jälkeen tarkastellaan ja kehitetään säännöllisesti. Hakukonenäkyvyyden kärjessä pysyttelevätkin sellaiset, jotka kehittävät sivustoaan jatkuvasti uusilla avainsanoilla ja teksteillä sekä pitävät sivustonsa houkuttelevina.

Mitä verkkosivujen hakukoneoptimointiin kuuluu?

Verkkosivuston hakukoneoptimointi on hyvin laaja käsite ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan jatkuvasti. Suuri merkitys näkyvyyteen on verkkosivuston tekstisisällöllä, mutta sen lisäksi on kymmeniä pieniä tekijöitä jotka kaikki osaltaan vaikuttavat näkyvyyteen. Näihin tekijöihin kuuluvat muun muassa verkkosivuston rakenne, linkitykset, kuvat, URL-osoitteet, metakuvaukset, mobiiliystävällisyys ja otsikointi. Kun hakukoneoptimointi otetaan kokonaisvaltaisesti haltuun, näkyvyyden saaminen yksittäisillä hakusanoilla käy helpommaksi ja samalla sivuston käyttäjäkokemus paranee.

Haluatko selvittää verkkosivustosi laadun ja hakukonenäkyvyyden? Ota yhteyttä ja pyydä ilmainen arvio!

Tsekkaa myös nämä artikkelit