Logossa kiteytyy yrityksen brändi. Suunnittelimme Joulureki-blogille ja pian avautuvalle jouluaiheiselle verkkokaupalle uuden logon. Joulureki-bloggaaja Teija Oivo kertoo, millaista oli suunnitella ja teettää logo yhdessä mainostoimiston kanssa.
Teija Oivo on oululaistunut savolainen, joka perusti Joulureki-blogin alun perin vuonna 2011. Blogin pitäminen jäi parin ensimmäisen vuoden jälkeen kuitenkin työn ja muun elämän jalkoihin.
– Viime vuonna pidin tietoisen tauon blogin päivittämisestä. Joulu on minulle tosi tärkeä aihe, mutta blogitekstien kirjoittaminen vie paljon aikaa.
Tänä vuonna blogille on ollut kunnolla aikaa, sillä koronavirus sotki Teijan työsuunnitelmat.
– Ajattelin, että se on nyt tai ei koskaan, kun perustan yrityksen tämän ympärille.
Joulureki sisältää tällä hetkellä jouluaiheisen blogin, jossa on jo valmiina valtavasti jouluaiheista sisältöä. Jatkossa mukaan tulevat myös yhteistyöt, ympärivuotinen joulutavaroiden verkkokauppa ja sisältömarkkinointia – mutta ei blogin kustannuksella. Kaiken on oltava aidosti Joulureen näköistä. Verkkokauppa on tarkoitus saada avattua lokakuussa.
– Joulu levittäytyy yllättävän pitkälle kalenterivuodessa. Vaikka ulospäin näkyvä joulusesonki on syksyllä, niin jouluyrittäjä tekee joulutöitä ainakin toukokuusta tammikuuhun asti.
Teija on koulutukseltaan rakennusinsinööri ja tradenomi ja tekee sivutöinään rakennusalan pienyrityksille nettisivuja. Sivutyöt kattavat hyvin joulun osalta hiljaisen ajan, sillä se aika on lopulta hyvin lyhyt. Jouluihmiset ovat liikkeellä lähes ympäri vuoden, aivan kuten tontutkin.
Logosuunnittelu yhdessä mainostoimiston kanssa
Joulureki-blogilla ei aikaisemmin ollut logoa, ainoastaan blogialusta bloggerissa itse tehtyjä bannereita. Teijan mukaan ne olivat kotikutoisia, eivätkä varsinaisesti edustuskelpoisia muuhun käyttöön. Uusien nettisivujen avaamisen myötä logon hankinta tuli ajankohtaiseksi.
– Logo on se elementti, joka yrityksestä ensimmäisenä näkyy, joten päätin teetättää sen ammattilaisella kerralla kuntoon.
Logosta Teijalla ei ollut selkeää suunnitelmaa. Toiveena oli, että siitä löytyisi reki ja blogin nimi tekstinä.
– En tiennyt itsekään omasta tyylistäni. Kaikki jouluaiheinen miellyttää, joten oli vaikea valita ja karsia tyylejä ja aiheita pois.
Aiempaa kokemusta mainostoimiston kanssa työskentelemisestä Teijalla ei ollut. Alkuideointia Teija ja Inspiksen AD Miia tekivät yhdessä Pinterestissä, jonne kerätyillä kuvilla haettiin yhteistä ymmärrystä mielikuvista, joita logolla halutaan herättää.
– En ollenkaan tiennyt miten homma etenee, mutta kaikki meni tosi jouhevasti ja hyvin!
Ammattimainen logo on tärkeä osa brändiä
Logosuunnittelun seuraavassa vaiheessa asiakas saa nähtäväkseen muutamia logoluonnoksia, joista hän voi valita sopivimman jatkokehitystä varten.
– Sain nähtäväkseni kolme logoa, joista kaksi oli erittäin hyviä. Kolmas luonnoksista oli toteutettu minun ideani pohjalta, mutta siinä kävi niin, ettei se livenä toiminutkaan.
Toinen logoista oli tyyliltään moderni, toinen perinteinen. Tässä vaiheessa oli edessä positiivinen ongelma: valinta kahden hyvän logoluonnoksen väliltä.
– Pallottelin asiaa järjen ja tunteen välillä, tunne voitti.
Teijan alkuperäisenä toiveena oli ollut saada logoon satumainen tunnelma. Hän päätyi lopulta valitsemaan perinteisen version.
– Moderni logo oli tosi hieno, olin ihan vähällä valita sen. Sitten kuitenkin ajattelin itse blogin sisältöä: jos valitsen modernin logon, tukeeko blogin sisältö sitä ja päinvastoin? Ymmärsin, että perinteinen on tässä suhteessa parempi.
Ensimmäiseen logoehdotukseen tehtiin lopulta hyvin vähän muutoksia, logo vain viimeisteltiin valmiiksi ja eri käyttötarkoituksiin sopivaksi. Logon suunnittelun edetessä koko nettisivuprosessi alkoi hahmottua ja muodostua kokonaisuudeksi. Teijan itse suunnitteleman ja toteuttaman nettisivuston visuaalinen ilme sai uudesta logosta hyviä suuntaviivoja.
– Logon tilaaminen jo alkuvaiheessa nettisivujen tekoa oli hyvä idea. Suunnittelu on paljon helpompaa näin, sillä logon tyyli vaikuttaa koko nettisivujen ulkoasuun. Otsikoiden väri ja fontti tuli logosta, taustaväriksi tuli Miian ehdottama logoon sopiva väri.
Yrityksen brändi ja visuaalinen ilme kiteytyy logoon. Kompaktina kokonaisuutena logo on myös helpompi ideoida ja niin sanotusti luoda tyhjästä asiakkaan toiveiden pohjalta, kuin sovittaa se jo valmiiksi olemassa oleviin materiaaleihin. Ammattimaisen logon perusteella on myös helppo määritellä kokonaisuuden kannalta tärkeitä elementtejä, kuten vaikkapa nettisivuston värejä.
Miia kuuluu myös jouluihmisten heimoon ja oli toimeksiannosta mielissään:
– Asiakkaan näkemykset täytyy kartoittaa tarkasti ja tässä Pinterestin käyttö oli erittäin hyödyllistä. On aina parempi saada ideointi käyntiin visuaalisesti, kun haarukoidaan sopivaa tyyliä. Toisaalta mietin aika paljon, sopiiko oma tyylini tähän projektiin ja pystynkö toteuttamaan asiakkaan toiveita omalla tyylilläni, sillä joulu on minullekin rakas aihe.
Toimiva logo kaikkiin käyttötarkoituksiin
Joulureki-blogin uutta logoa on tarkoitus käyttää nettisivuilla ja kaikissa tulevissa materiaaleissa esimerkiksi verkkokaupassa. Seuraavaksi hankintalistalla ovat käyntikortit. Suunnittelemamme logot ovat toimivia kaikkia käyttökohteita – niin digitaalisia kuin painettuja materiaaleja – ajatellen. Joulureen uusi logo on erityisen helppo yhdistää mihin vain, eikä se tarvitse minkäänlaista selitettä lisänä.
Logo on kaksikielinen ja siitä on käytössä myös erilaisia versioita erilaisiin käyttötarkoituksiin, muun muassa värilliset ja valkoiset versiot sekä somekuvakkeet. Logosta tehtiin myös nettisivuille favicon, eli internetsivun ikoni, joka toimii selaimen välilehdellä sivun tunnistusta helpottavana kuvana.
115 yötä jouluun!
Tutustu Joulureki-blogin uudistuneisiin nettisivuihin osoitteessa https://joulureki.fi/ Blogista löytyy vinkkejä joulun järjestämiseen, askarteluohjeita, jouluteemaisia kirja- ja leffavinkkejä, jouluruokareseptejä ja paljon ihanaa joulufiilistelyä.
Mielessä uuden logon hankinta tai vanhan päivitys? Tutustu logosuunnittelun palveluihimme: Brändin rakentaminen ja Graafinen suunnittelu. Lue lisää yritysilmeen luomisesta: Kuinka yritysilme syntyy?
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!