Näin teet markkinointi­suunnitelman – 7 vinkkiä

Markkinoinnin osa-alueita kalenterissa.

Mikä on markkinointi­suunnitelma ja miksi se tehdään? Markkinointisuunnitelma on markkinoinnin kokonaisuus: yrityksen myyntiä, brändin kehitystä ja näkyvyyttä kasvattava suunnitelma. Hyvin tehty markkinointisuunnitelma tuottaa yritykselle haluttua näkyvyyttä ja tulosta! 

Markkinointisuunnitelmaa voisi verrata vaikka uuden matkan suunnitteluun. Ensin haaveillaan uudesta matkasta, päätetään matkan kohde ja se, mitä halutaan reissussa tehdä, mihin haasteisiin on hyvä varautua, kuinka paljon ollaan valmiita käyttämään rahaa ja kenen kanssa lähdetään. 

Matkalla ja markkinoinnissa onnistuminen ja tavoitteiden saavuttaminen on todennäköisempää, kun suunnitelma on huolella tehty sekä markkinat ja asiakkaat tutkittu. 

 

 

Tee markkinointi­suunnitelma – lähde liikkeelle tästä: 

 

1. Yrityksen lähtökohta 

Kartoita yrityksesi lähtökohta: mikä on yrityksen tämänhetkinen tilanne, mitä ja kuinka paljon yritys on tehnyt, jotta se on päässyt tähän tilanteeseen. Tässä kannattaa olla konkreettisia lukuja, esimerkiksi myynnistä. Mitä tuotteita tai palveluita yritys myy? 

Lähtökohta on tärkeä olla selvillä, koska sen avulla voidaan seurata markkinoinnin onnistumista ja lopussa verrata dataa ja tehdä tarvittavia muutoksia tulevaan markkinointiin.  

 

2. Yrityksen tavoite

 Aseta tavoitteet. Mitkä ovat yrityksen markkinoinnin tavoitteet? Ovatko ne myynnillisiä, hakemuksen lähettämiseen tähtääviä vai tavoitteletko yrityksen näkyvyyden kasvattamista? 

Tavoite on tietyllä aikavälillä tapahtuva muutos, jonka tulee olla konkreettinen ja tavoitettavissa. Muista, että tähän on hyvä jättää myös vähän pelivaraa, koska matkalla saattaa tulla muuttujia. 

 

3. Ketkä ovat asiakkaitani?  

Rajaa yrityksen kohderyhmä. Asiakasprofiilin tekeminen auttaa hahmottamaan tarkasti sen, kuka on yrityksen asiakas, mitä polkua he ovat päätyneet asiakkaaksi ja miksi he ovat valinneet juuri tämän yrityksen. Mitä tarkemman profiilin teet, sitä tarkemmin markkinoinnin voi kohdistaa oikealle kohderyhmälle.

Asiakaspersoona -työkalu.

 

4. Markkinointikanavat 

On tärkeää tietää, missä kanavissa yrityksen asiakkaat ovat. Markkinoinnin kohdentaminen juuri oikeaan kanavaan antaa parhaiten tuloksia. 

Mitä sosiaalisen median kanavia markkinointiin käytetään? Onko yritykselläsi olemassa jo vakiintunut asiakaskunta, joiden sähköpostiin on lupa markkinoida? Panostetaanko Google-mainontaan ja hakukoneoptimointiin? Entäpä perinteinen lehti-, radio-, ja tv-mainonta? Miten puskaradiota voisi hyödyntää? 

Muista, että yrityksen verkkosivujen tulee olla päivitetyt ja käyttäjäystävälliset. Näin asiakas saa luotettavan kuvan yrityksestä.  

 

5. Yrityksen kilpailijat 

Tutki alueen kilpailutilannetta tai kansainvälistä kilpailua ja pane merkille pahimmat kilpailijat. Miten kilpailijat toteuttavat markkinointia ja miten oma yrityksesi voi erottua joukosta? Voisiko markkinointia tehdä aivan toisin kuin kilpailijat? 

Mieti, erottuuko yrityksesi brändi kilpailijoista. Kirkasta, oman yrityksesi kilpailuetu – pystyykö yrityksesi tuottamaan erilaista arvoa?

 

6. Budjetti markkinointiin 

Etukäteen on tärkeä määrittää, kuinka paljon yrityksesi on valmis panostamaan rahallisesti markkinointiin. Budjettiin linkittyy pitkälti se, missä kanavissa markkinointia on mahdollista tehdä. 

 

7. Vuosikellon tekeminen  

Vuosikello auttaa hahmottamaan markkinoinnin kokonaisuuden. Siinä näkyvät vuoden tärkeimmät tapahtumat, sesongit ja merkkipäivät. Yrityksen tavoitteet, aikataulut ja tärkeät tehtävät lisätään vuosikelloon, mikä helpottaa tiedonsiirrossa ja ideoinnissa – näin tieto on helposti kaikkien saavutettavissa. Vuosikello antaa pidemmän ajan käsityksen siitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kuka tekee ja miten tehdään. Selkeän suunnitelman avulla on helppo keskittyä käynnissä oleviin tehtäviin ja ennakoida tulevaa. 

Katso esimerkki vuosikellosta 

Käy lukemassa myös sosiaalisen median suunnitelmasta

Tarvitsetko lisää tehoa markkinointiin? Ammattilaistiimimme auttaa kaikessa suunnittelusta toteutukseen. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!   

Tsekkaa myös nämä artikkelit