Miksi sosiaalisen median suunnitelma on tärkeä yritykselle?

Sosiaalisen median suunnitelma: Kolmen hengen tiimi tekee somesuunnittelmaa yhdessä.

Somesuunnittelussa suuren tiimin voimaa voi hyödyntää parhaiten ideoinnissa.

Viestinnän suunnittelijamme Maria tapaa verrata sosiaalisen median sisällöntuotantoa talon rakentamiseen. Ilman suunnitelmaa wc-pyttykin voi mennä väärään paikkaan.  Ethän teettäisi kotiasi ilman suunnitelmaa – ethän?

Sosiaalisen median suunnitelma kesyttää somekaaoksen!

Usein sosiaalisen median sisällöntuotantoon resursoidaan liian vähän aikaa, jolloin suunnitelma voi olla kattava ja hyvä, mutta toteutus ontuu. Tai jos suunnitelmaa ei ole, sisällöntuotanto on satunnaista reagointia tai toimimista fiiliksen mukaan arjen tohinassa. Kuulostaako tämä tutulta? 

Hyvän suunnitelman avulla saat sisällöntuotantoon ryhtiä: teillä on liiketoimintaan pohjautuvat tavoitteet ja voitte seurata niiden toteutumista. Sosiaalisen median algoritmit rakastavat säännöllisyyttä ja somepostauksiesi näkyvyys paranee säännöllisen sisällöntuotannon myötä. Pystyt myös mittaamaan saatuja tuloksia ja näkemään, onko toiminta teille tehokasta.


Sosiaalisen median suunnitelma pähkinänkuoressa: työkalut

Sosiaalisen median suunnitelma sisältää työkaluja, joiden avulla koko tiimi pysyy kärryillä yrityksen somesta, ja kaikki tietävät, mitä julkaista, milloin ja millä painotuksella. Somestrategia on pitkän aikavälin suunnitelma, joka antaa suuret suuntaviivat. Somestrategiasi tulisi pohjautua laajempaan markkinointisuunnitelmaan. Sisältökalenteri on tarkempi lyhyen aikavälin suunnitelma, joka konkretisoi somesisällöntuotannon kuukausittain tapahtuvaksi toiminnaksi. Vuosikellon avulla hahmotat helposti sisältökalenterin teemat rytmittyneinä vuoden varrelle.

Nämä toimivat hyvin yhdessä eikä mikään toimi kunnolla erikseen. Ilman sisältökalenteria strategia uhkaa jäädä vain ympäripyöreiksi puheiksi, joita kukaan ei osaa tai voi toteuttaa. Ja toisaalta ilman strategiaa sisältökalenteri tai suunnitelma voi jäädä irrallisiksi toiminnoiksi ilman punaista lankaa tai tavoitteita.

Somestrategia antaa suuntaviivat ja tavoitteen

Somestrategian olisi hyvä sisältää ainakin seuraavat asiat:

  1. Mikä on pääviesti tai viestit, joita sisältönne somessa tukee? 
  2. Mitä (mitattavia) tavoitteita teillä on sosiaalisessa mediassa?
  3. Kenelle viestitte sosiaalisessa mediassa? Mikä on kohderyhmänne ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
  4. Missä kanavissa olette mukana? 
  5. Millaiset resurssit teillä on sisällöntuotantoon ja kuka tuottaa sisällön? Kuinka paljon aikaa sisällöntuotantoon on?  Kuinka suuri budjetti teillä on?
  6. Miten mittaatte tuloksia ja arvioitte niitä?
  7. Millainen on yrityksen äänensävy ja miltä yritys näyttää somessa?

Näiden lisäksi on hyvä sopia yrityksen pelisäännöt. Sosiaalinen media ei ole vain yksisuuntaista tiedon jakamista, vaan se vaatii aktiivista läsnäoloa ja osallistumista. Voitte omalla toiminnallanne osallistaa, aktivoida tai vaikka tukea seuraajianne. Aktiivisen osallistumisen esteeksi voi nousta se, ettei tiimi tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei. Etukäteen kannattaa miettiä myös sitä, kuinka toimitaan kriisitilanteessa tai reagoidaan negatiiviseen palautteeseen.

 

Vuosikellon avulla luot rungon ja hahmotat kokonaisuuden

Sisältökalenterin suunnittelu voi alkaa hahmottelemalla vuosikellon ympärille yleiset sesongit ja merkkipäivät sekä yrityskohtaisia teemoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi myynnin tai liiketoiminnan tavoitteista, messuista, koulutuksista, tapahtumista tai muista yritykselle tärkeistä asioista. Teemojen valintaan vaikuttavat strategiassa määritellyt tavoitteet sosiaalisessa mediassa.

Somevuosikello
Laita vuosikelloon ensin yleiset teemat rungoksi ja sen jälkeen yritykseesi liityvät teemat. Mieti myös jokaiselle kuukaudelle tavoite.

Sisältökalenteri tai sisältösuunnitelma konkretisoi toiminnan

Sisältökalenterin voi edullisesti ja kätevästi toteuttaa vaikkapa Exceliin, joka jaetaan koko tiimille esim. Google Drivessa tai muussa yhteisessä pilvipalvelussa. Pohjassa olisi hyvä olla seuraavat sarakkeet: julkaisupäivä ja kellonaika, kanava, teema, sisältötyyppi, vastuuhenkilö, ja mainosbudjetti, jos julkaisua mainostetaan myös rahalla. Hyödyllinen voi olla myös sarake, johon kuitataan onko julkaistu tai siirtyykö julkaisu. Jokaiselle kuukaudelle kannattaa tehdä oma välilehti Exceliin.

Sisältökalenteria kannattaa suunnitella useampi kuukausi kerrallaan, ja suunnitelmaa päivitetään esimerkiksi kuukausittain tai vaikka parin viikon välein. Kannattaa sopia vastuuhenkilö kuukaudeksi tai viikoksi kerrallaan, siinäkin tapauksessa, että koko tiimi osallistuisi somesisältöjen toteutukseen. Lisää vinkkejä löydät artikkelistamme Kuinka kesytät somekaaoksen.

Pohjassa olisi hyvä olla seuraavat sarakkeet: julkaisupäivä ja kellonaika, kanava, teema, sisältötyyppi, vastuuhenkilö, ja mainosbudjetti. Suunnittelman mukaiset sisällöt; tekstit, kuvat ja videot kannattaa myös tallentaa sellaiseen kansioon johon koko tiimillä on pääsy.

 

Somesisältöjen ideointi

Ideoi ja toteuta vuosikellon teemojen mukaisia sisältöjä kalenteriin. Käytä päivityksissä monipuolisesti eri keinoja: viihdytä, inspiroi, informoi ja vakuuta. Seuraajiasi voisivat inspiroida ja viihdyttää tarinat, videot ja kilpailut. Kouluttavaa materiaalia ovat usein oppaat, infografiikat ja artikkelit. Vakuuta asiakkaasi kertomalla tuotteen tai palvelun hyödyt, hinnastot ja tekniset ominaisuudet ja jakamalla asiakaskokemuksia, arvosteluja ja suosituksia.

Käytä sisällön tuottamisessa monipuolisesti erilaisia sisältömuotoja: videoita, tekstejä, miniblogeja, keloja, tarinoita, infografiikkaa, linkkejä, kuvakaruselleja jne. Mieti, miten saman sisällön voisi jakaa erilaisessa muodossa eri kanaviin. Materiaalin, esimerkiksi blogitekstin tai videon, tuottamiseen on käytetty paljon aikaa ja rahaa, joten kannattaa miettiä, miten saisit samasta materiaalista mahdollisimman monta erilaista päivitystä.

Uusien sisältöjen luominen voi käydä raskaaksi ja kiire pukkaa päälle, mutta onneksi vanhojen sisältöjen kierrättäminen on myös hyödyllistä. Kaikki seuraajasi eivät ole nähneet kahden vuoden takaista blogitekstiä eivätkä vanhatkaan seuraajat sitä välttämättä muista, joten voit hyvin tehdä uuden blogiartikkeliisi johtavan somepostauksen. Eikä ole huono ajatus tehdä setti yleisiä postauksia, joita voit jakaa tarvittaessa, kun muuta sisältöä ei ole tai uusi sisältö jostain syystä myöhästyy. 

Jos kiire iskee ja hyvistä aikomuksista huolimatta sisällöntuotanto laahaa jäljessä, ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

 

Somekalentereita inspiraation tueksi:

Somekalenteri 2021

Järjestöjen teemapäiviä

Ympäristöaiheiset teemapäivät ja -viikot

Hauskat teemapäivät

Ammattikeittiöiden ja leipomoiden vuosisuunnittelua

Wanhan kansan kalenteri – juhlapäivät ja merkkipäivät – muut mainittavat ajanjaksot – sekä uudemmat juhlat

Tsekkaappa myös nämä artikkelit