Kesytä somekaaos – näin organisoit yrityksesi someviestinnän

Design Inspis - someviestintä some-grafiikkaa

Miten teillä organisoidaan someviestintä? Onko some yhden henkilön vastuulla, tehdäänkö sitä tiimillä vai oletteko ulkoistaneet sosiaalisen median sisällöntuotannon?

Yksi yleisistä viestinnän haasteista yrityksissä ja organisaatioissa on se, miten someviestintä organisoidaan. Kuka vastaa someviestinnästä? Millaisia päivityksiä julkaistaan? Milloin somessa julkaistaan ja kuka julkaisee?

Pidimme asiakkaallemme viestinnän työpajan, jossa kävimme läpi erilaisia tapoja organisoida somemarkkinointi. Erilaisille organisaatioille sopivat erilaiset keinot – mikä olisi teille paras tapa järjestää someviestintä?

Someviestinnästä vastaa yksi henkilö

Yrityksen some voi olla kokonaan yhden henkilön vastuulla. Tämä voi toimia hyvin esimerkiksi pienessä yrityksessä, jossa ei ole paljon resursseja. Myös yksinyrittäjä on usein itse vastuussa kaiken muun ohella myös oman yrityksensä somenäyvyydestä.

Jos yksi ihminen on vastuussa someviestinnästä, haasteena voi olla, että henkilöllä ei riitä aika siihen. Somen lisäksi työlistalla on paljon muitakin tehtäviä. Voi myös olla, että organisaatiossa on hyvää pöhinää ja asioita tapahtuu, mutta tieto ei kulje viestintään asti.

Usein haasteena on myös se, että somesta vastuussa oleva ei enää keksi monipuolisesti erilaisia päivitysaiheita. Tämä korostuu erityisesti yhden asiantuntijan organisaatioissa. Tällöin ideointiin kannattaa ottaa mukaan muita: pienessä organisaatiossa työskentelevä voi pyytää työkavereidensa apua, ja yksinyrittäjä voi esimerkiksi ideoida somesisältöjä muutaman muun yrittäjän kanssa. Sparrailua ja konkreettista apua sisällöntuotantoon ja ideointiin saa myös mainostoimistosta.

 

Someviestintään osallistuu koko organisaatio

Someviestintä on yhden tai muutaman henkilön vastuulla, ja koko organisaatio osallistuu sisällön ideointiin ja tuottamiseen. Kun henkilöstöltä tulee säännöllisesti ideoita ja materiaalia, saadaan mielenkiintoista ja monipuolista somesisältöä tuotettua ketterästi. Jos 10 hengen tiimistä jokainen keksii yhden päivityksen, on siinä postauksia jo 10 julkaisun verran.

Tässä mallissa haasteena on se, että työntekijät voivat kokea, että heillä ei ole aikaa tai osaamista sisällön kirjoittamiseen. Tällöin on hyvä muistaa, että viestintä kuuluu jokaisen työtehtävään ja sille on tärkeä varata aikaa omasta kalenterista. Työkavereita voi myös muistuttaa, ettei kenenkään tarvitse olla ammattikirjoittaja, vaan someammattilainen voi muokata ideoista tai raakatekstistä viestit sopiviksi eri kanaviin.

 

Someviestinnän vuorot jaetaan

Jokainen on vuorollaan vastuulla sisällöntuotannosta esimerkiksi viikon kerrallaan. Tämä on hyvä keino varmistaa, että somepäivityksiä julkaistaan säännöllisesti. Jaetut somevuorot helpottavat myös ajanhallintaa. Kun vastuu somesta on vain sovituilla viikoilla, voi työntekijä käyttää kyseisellä viikolla enemmän aikaa someen ja muulloin keskittyä muihin tehtäviin.

Tämän mallin voi myös yhdistää muihin tapoihin ideoida somejulkaisuja.

 

Somessa julkaisee kuka vain, milloin vain

Kaikki voivat tuottaa sisältöä ja päivittää somekanavia. Tämäkin on hyvä keino, jos se toimii, mutta vaaran paikkoja on. Vaarana on usein esimerkiksi se, että kukaan ei ota vastuuta sisällöntuotannosta, eikä sisällöntuotanto ole tavoitteellista: ”kunhan nyt saadaan hyvää pöhinää, muulla ei niin väliä.”  Tässä mallissa päivityksiä voi tulla joko liian harvoin tai liian usein, jopa useita päivässä. Kun päivittäjiä on useita, voi myös olla vaikea pitää yrityksen äänensävy ja visuaalinen ilme yhdenmukaisina.

Jos yrityksessänne on käytössä tämä malli, kannattaa varmistaa, että olette sopineet yhteiset someviestinnän pelisäännöt.

 

Someviestinnän ulkoistaminen

Someviestintä voi olla osittain tai kokonaan ulkoistettu, jolloin säästyy aikaa ja vaivaa päivittämiseltä, ja saat laadukkaita julkaisuja sopimuksen mukaisesti. Tämä on asiakkaalle helppoa: hän voi luottaa siihen, että kumppani hoitaa someviestinnän sovittujen pelisääntöjen mukaisesti.

Jos harkitset someviestinnän ulkoistamista, kannattaa kuitenkin muistaa, että osallistumistasi sometekemiseen tarvitaan silti. Työn alkaessa sovitaan yhteisistä tavoitteista ja mittareista sekä suunnitellaan sisältöjen teemoja. Sinun on myös hyväksyttävä kumppanin tuottamat materiaalit ennen niiden julkaisemista.

 

Someviestinnästä suunnitelmallista

Mikään näistä tavoista ei ole oikein tai väärin. Tärkeintä on se, että sometekeminen on suunnitemallista ja säännöllistä, ja se tukee markkinoinnin, viestinnän ja liiketoiminnan tavoitteita. Jos homma jää tekemättä tai tulokset ovat huonoja, jotain pitää muuttaa.

Miten some on organisoitu teillä?

Tsekkaappa myös nämä artikkelit