skip to Main Content
Instagram-kuvan Ottaminen Kännykällä

Instagramin suosio sosiaalisen median palveluna on kasvanut nopeasti, ja siksi myös markkinoijan kannattaa olla Instagramissa. Suunnitelmallisella ja laadukkaalla sisällöllä saat luotua parempaa sisältöä ja tuloksia.

Tehoa Instagramiin – lue vinkit parempaan sisältöön

Tiesitkö, että suomalaisista 16–89-vuotiaista 39 % käyttää Instagramia säännöllisesti? Globaalisti sitä käyttää yli miljardi käyttäjätiliä kuukausittain. Instagramin suosio sosiaalisen median palveluna on kasvanut nopeasti, ja siksi myös markkinoijan kannattaa olla siellä.

Ei ole ihan sama, mitä Instagramissa julkaiset. Instagramiin kuten muuhunkin sosiaalisen median markkinointiin pätee sama yksinkertainen kaava: tarjoa yleisöllesi säännöllisesti ja johdonmukaisesti sisältöä, joka kiinnostaa ja hyödyttää kohderyhmääsi. Käyttämällä aikaa laadukkaiden julkaisujen suunnitteluun saat tuloksia, jotka tukevat liiketoimintasi tavoitteita.

Panosta laadukkaisiin kuviin

Instagram on sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät jakavat kuvia. Instagramin algoritmi suosiikin julkaisuja, joissa on visuaalisesti kaunis kuva.

Käytä Instagram-julkaisuissasi laadukkaita kuvia, jotka ovat teräviä ja tarkkoja. Suttuiset ja tärähtäneet kuvat eivät anna ammattimaista ja positiivista mielikuvaa. Kokeile esimerkiksi eri kuvakulmia tai kuvien rajaamista, niin että turhat asiat jäävät niistä pois. Testaa rohkeasti Instagramin tai puhelimesi omia filttereitä. Älypuhelimiin on myös saatavilla sovelluksia, joilla kuvien muokkaaminen on helppoa ja nopeaa.

Yrityksesi ilmeen tulisi olla johdonmukainen kaikissa kanavissa, myös Instagramissa. Jaa siis kuvia, jotka ovat samantyylisiä ja tukevat yrityksesi brändiä. Voit käyttää kuvissa esimerkiksi brändiisi liittyviä värejä tai kuvapohjia. Tai ehkäpä voisit käyttää kuvissa jotain brändiisi liittyvää pientä, toistuvaa elementtiä, josta seuraajasi tunnistavat brändisi. Kokeile myös käyttäjää kiinnostavaa infografiikkaa.

Ehkäpä voisit käyttää kuvissa jotain brändiisi liittyvää pientä, toistuvaa elementtiä, josta seuraajasi tunnistavat brändisi.

Jos haluat käyttää kuvassa tekstiä, käytä vain muutamaa sanaa tai lyhyttä lainausta, ja laita pääasia julkaisutekstiin. Jos tekstiä on paljon, sen luettavuus erityisesti mobiilina kärsii. Kuvassa oleva teksti ei myöskään ole saavutettava esimerkiksi sokeille henkilöille, jotka käyttävät ruudunlukulaitetta. Käytä siis tekstiä kuvissa vain tehokeinona.

Ennen kuin julkaiset kuvan, muista kuvien tekijänoikeudet, ja jos kuvissa on ihmisiä, kysy heiltä lupa julkaisuun. Älä koskaan julkaise kuvaa, johon sinulla ei ole julkaisuoikeuksia.

Jos valokuvaaminen ei ole juttusi, kannattaa harkita sen ulkoistamista ammattivalokuvaajalle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkilön Vaasan opiskelija-asuntosäätiö (@voasvaasa) jakama julkaisu

Asiakkaamme Vaasan opiskelija-asuntosäätiön Instagram-tili on hyvä esimerkki siitä miten luodaan yhtenäinen ja tunnistettava somefeedi värien, typografian, graafisten elementtien ja brändikuvien avulla – silloinkin kun päivittäjiä on useita.

Kirjoita houkutteleva julkaisuteksti

Hyvä kuvateksti on myös Instagramissa tärkeä. Kiinnostava ja koukuttava teksti houkuttelee yleisöäsi lukemaan ja sitoutumaan julkaisuihisi. Tuota tekstisisältöä, joka on seuraajillesi merkityksellistä, jaa mielenkiintoista tietoa ja anna hyödyllisiä vinkkejä. Inspiroi ja kerro tarinoita!

Instagramin algoritmi suosii julkaisuja, joiden parissa viihdytään pitkään. Pitkät, mukaansatempaavat kuvatekstit voivatkin parantaa julkaisujesi näkyvyyttä.

Lue myös vinkkimme hyvän sosiaalisen median julkaisutekstin kirjoittamiseen. 

Jaa hetkiä yrityksesi arjesta Instagram storyissa

Instagramissa suosittuja ovat etenkin käyttäjien storyt. Ne ovat lyhyitä, vuorovaikutuksellisia tarinoita, jotka pysyvät näkyvillä 24 tuntia ennen kuin ne katoavat.

Tarinat ovat nopea, helppo ja viihdyttävä tapa jakaa hetkiä yrityksesi arjesta ja tuoda esille yrityksen työntekijöitä. Tarinoissa voit jakaa kuvia, videoita tai pelkkää tekstiä. Voit elävöittää niitä lisäämällä niihin musiikkia, tarroja tai giffejä. Lisää vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa kysymällä kysymyksiä tai luomalla kyselyitä.

Lisää vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa käyttämällä storyissa kysymys- tai kyselytarroja. 

Jos haluat säilyttää tarinasi, tallenna ne Instagram-profiilisi kohokohtiin, josta seuraajat voivat katsella niitä myöhemmin.

Julkaise silloin, kun seuraajasi ovat paikalla

Vanha kiinalainen arvoitus kysyy: ”Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, kuuluuko ääni?” Jos postailet liian harvoin, tai silloin, kun yleisösi ei ole paikalla, kukaan ei näe julkaisujasi.

Instagramin algoritmi suosii julkaisuja, jotka saavat paljon sitoutumisia lyhyessä ajassa, ja palvelu nostaa näitä julkaisuja käyttäjien julkaisuvirtaan. Helppo keino saada yleisösi sitoutumaan on julkaista silloin, kun seuraajasi ovat paikalla.

Instagramin analytiikasta näet, milloin seuraajasi ovat paikalla ja mitkä ovat parhaat ajat julkaista. Julkaisut voit ajastaa etukäteen esimerkiksi Facebookin Creator Studiossa.

Valitse oikeat hastagit

Hastagit ovat avainsanoja, joiden avulla tietoa voidaan jaotella ja käyttäjät voivat etsiä tiettyihin aiheisiin liittyviä julkaisuja. Oikein valittujen hastagien avulla yleisösi Instagramissa löytää sisältösi pariin. Hastagit ovat myös yksi parhaista keinoista löytää uusia seuraajia.

Valitse jokaiseen julkaisuun sellaiset hastagit, jotka liittyvät julkaisuun. Ei kuitenkaan kannata valita kaikista suosituimpia avainsajoja, sillä silloin julkaisut voivat hukkua kuvavirtaan. Käyttämällä hieman vähemmän käytettyjä hastageja, joilla on pienempi, mutta sitoutunut yleisö ja jotka liittyvät yrityksesi toimialaan, voit erottautua ja löytää juuri oikeat seuraajat. Voit myös katsoa Instagramin analytiikasta, mitkä hastagit tuovat parhaiten liikennettä julkaisuihisi.

Käyttämällä hieman vähemmän käytettyjä avainsanoja, joilla on pienempi, mutta sitoutunut yleisö ja jotka liittyvät yrityksesi toimialan, voit erottautua ja löytää juuri oikeat seuraajat.

Instagram-julkaisuun voi lisätä jopa 30 hastagia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että julkaisuun kannattaa lisätä kaikki 30 hastagia. Instagramissa optimaalinen hastagien määrä on 11, mutta jopa yhdellä avainsanalla voi saada enemmän sitoutumista kuin julkaisu, jossa ei ole yhtään. Instagramin julkaisuissa on yleisimmin 1–3 avainsanaa.

Vältä valmiiden avainsanalistojen käyttämistä, sillä Instagram saattaa luokitella toistuvan sisällön spämmiksi, ja näin ollen rajoittaa sisältösi näyttämistä.

Mikä on sopiva julkaisutahti Instagramissa?

Paras julkaisutahti on sellainen, jota pystyt toteuttamaan säännöllisesti ja pitkällä tähtäimellä.

Pääsääntöisesti Instagramissa kannattaa tähdätä siihen, että julkaiset vähintään kolme kertaa viikossa. Jos taas julkaiset useammin kuin kolme kertaa päivässä, saattaa Instagram luokitella sisältösi spämmiksi ja rajoittaa sisältösi näyttämistä. Tiesithän, että voit myös ajastaa julkaisusi etukäteen esimerkiksi Creator Studiossa?

Videosisällöt sitouttavat Instagramissa

Instagramissa kannattaa hyödyntää myös erilaisia videosisältöjä. Videosisällöt sitouttavat yleisöä enemmän kuin kuvajulkaisut, joten niillä on mahdollista kiinnittää kohderyhmän huomio ja erottautua kilpailijoista.

Viihdytä, koukuta, opeta ja tarjoa mieleenpainuvaa sisältöä yleisöllesi myös videoilla. Hyödynnä siis monipuolisesti videosisältöjä julkaisuissa, tarinoissa ja mainoksissa.

Viihdytä Instagram Reelseillä

Instagramin Reels eli kelat on uusi ominaisuus, jonka avulla voit luoda viihdyttäviä ja vuorovaikutuksellisia videoita. Reels muistuttaa toiminnallisuudeltaan suuren suosion saanutta Tiktokia. Reelsin avulla voit luoda lyhyitä videoita, joihin voit lisätä musiikkia ja erilaisia efektejä. Reelseillä toteutat ketterästi erilaisia tarinoita.

Kaikkia uusia ominaisuuksia kannattaa hyödyntää silloin, kun ne ovat tuoreita.

Kaikkia uusia ominaisuuksia kannattaa hyödyntää silloin, kun ne ovat tuoreita. Toistaiseksi harvat yritykset käyttävät Reels-ominaisuutta, joten ottamalla kelat säännölliseen käyttöön voit erottautua kilpailijoista jo varhaisessa vaiheessa. Reels-ominaisuus on uusi, joten algoritmi suosii sillä tehtyjä sisältöjä. Reels-välilehti myös suosittelee katsojille sisältöä, joten sitä kautta voit löytää uusia yleisöjä ja tehostaa yrityksesi tai brändisi näkyvyyttä.

Suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä työllä tuloksiin

Instagramissa, kuten muissakin sosiaalisen median kanavissa, tulokset eivät näy hetkessä, vaan vaativat pitkäjänteistä työtä. Muista nämä kolme tärkeintä sääntöä:

  1. Suunnittele etukäteen julkaisuja, jotka koukuttavat, kiinnostavat ja viihdyttävät
  2. Postaa säännöllisesti
  3. Analysoi tekemistäsi.
Back To Top