Verkkosivujen sisällöntuotanto – millaista on hyvä sisältö?

Verkkosivujen sisällöntuotanto: piirroshahmo asettelee kuvia näyttöruudulle.

Verkkosivujen sisällöntuotanto on koko brändiäsi määrittelevä kokonaisuus.

Kun suunnittelet uusia verkkosivuja tai vanhan sivusi päivittämistä, mieti ensimmäisenä sisältöjä! Verkkosivujen sisällöntuotannon lähtökohtana ovat sivustosi tavoite ja kohderyhmä. Sisällöt ovat brändisi olennainen näyteikkuna ja mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa kohderyhmäsi kanssa. Millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmääsi ja tukee viestiäsi parhaiten?

Aloita verkkosivujen sisällöntuotanto suunnittelulla. Ajattele verkkosivujasi ja niiden kävijöitä. Mitä sivustollasi vieraileva ihminen etsii ja mitä haluat hänen tekevän? Julkisen organisaation sivuston tavoite on erilainen kuin myyntiä tavoittelevan yrityksen, myös kohderyhmät ovat erilaisia. Kaupungin sivuilta etsitään yleensä tietoa, yrityksen sivuilla seikkaileva on kiinnostunut sen tuotteista ja palveluista, ja hänelle on hyvä tarjota helppo mahdollisuus ostoon tai muuhun toimintaan.

Yleisesti ottaen kävijät arvostavat informatiivisuutta. Kukaan ei tullut sivuillesi selvittämään mysteeriä. Suunnittele verkkosivujen sisällöt aina kohderyhmä ja tavoite mielessä – haluatko ensisijaisesti jakaa tietoa, esitellä palvelua, sitouttaa kävijän vai myydä?

Sisältöjen suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös käyttäjäkokemus. Sivuston rakenne ja käyttäjän polku vaikuttavat siihen, miten hyvin kävijä pysyy sivustolla. Muista myös, että etusivusi ei läheskään aina ole se sivu, jolle uusi kävijä saapuu. Miten hänet saadaan pysymään sivustolla ja kärryillä?

Lue lisää käyttäjäkokemuksesta: Käyttäjäkokemus verkkosivujen suunnittelussa

Panosta monipuolisuuteen verkkosivujen sisällön­tuotannossa

Hyvien verkkosivujen sisältö on ennen kaikkea laadukasta ja monipuolista. Vaikka kohderyhmäsi olisi jollain muulla tavalla homogeeninen, heidän tapansa omaksua tietoa ei ole. Monet tykkäävät katsella videoita, toisille teksti on paras vakuuttamisen keino. Hyvät kuvat ja kuvitukset vetoavat useimpiin.

Erityisesti videolla voi esitellä tuotetta, palvelua tai tekijöitä mielenkiintoisilla ja erottuvilla tavoilla. Laadukkaat kuvat rakentavat brändiä ja lisäävät tuotteen tai palvelun houkuttelevuutta. Kuvitettu palvelu­polku on mukava tapa tutustua uuteen palveluun.

Tekstiä voi olla monessa muodossa: tuote- tai palvelukuvausten lisäksi voit kertoa missiosta, arvoista ja toimintatavoista, haastatella asiakkaita ja kirjoittaa asiakastarinoita tai jakaa asiantuntemusta artikkeleina tai blogissa. Tekstin voi pukea tarinalliseen muotoon ja irrotella tyylillä!

Teksti vakuuttaa asiakkaan ja saa hänet toimimaan. Siksi on hyvä lisätä sisältöihin toimintakehotteita. Tärkeintä on, että toiminta on potentiaaliselle asiakkaalle mahdollisimman selkeää ja helppoa.

Hyvän verkkosivutekstin ainekset

Hyvä teksti herättää kävijän mielenkiinnon heti. Unohda pitkät johdatukset – kerro heti mitä ja miten. Päätä myös näkökulma: kuka tekstissä puhuu ja millaisella tyylillä – entä kuinka puhuttelet kävijää? Saat kaikista sivuston teksteistä helposti yhdenmukaisia, kun suunnittelet nämä seikat ennakkoon.

Tekstisisällön haasteena on kiteyttäminen. Ajattele taas verkkosivun kävijää, potentiaalista asiakasta: mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä ja miten kiteyttäisit ne helposti omaksuttavaan ja vakuuttavaan muotoon?

Muista myös hakukone­optimointi: Verkkosivujen hakukoneoptimointi

Otsikointi auttaa silmäilemään tekstiä ja löytämään sieltä olennaiset asiat. Otsikoinnilla voit myös helposti ohjata kävijää oikeaan paikkaan. Olennaiset ja kiinnostavat asiat kannattaa kirjoittaa heti tekstin alkuun. On todettu, että ihminen tutkii tekstiä F-kirjaimen muotoisessa järjestyksessä: hän lukee siis järjestyksessä tekstikappaleiden alut ja siirtyy seuraavaan kappaleeseen, jos ei löydä etsimäänsä.

Vaikka et pitäisi pilkunviilauksesta, viilaa silti. Kirjoitusvirheet ovat ärsyttäviä, karkottavat lukijan ja heikentävät uskottavuutta. Omia kirjoitusvirheitään on vaikea huomata, joten oikoluetuta tekstisi.

Päätä myös brändisi äänensävy. Kuinka puhuttelet lukijaa ja millaisen roolin otat? Voit olla etäinen asiantuntija, helposti lähestyttävä ja tuttavallinen puhuja tai myynnillinen, ensisijaisesti ratkaisuja tarjoava positiivinen hahmo – mieluiten ihan omanlaisesi yhdistelmä näitä. Mieti, millainen puhetapa on brändisi ja tavoitteesi mukainen, ja toimii omalle kohderyhmällesi.

Inspistä verkko­sivujen sisällön­tuotantoon?

Sisällöntuotanto vaatii aikaa ja monenlaista osaamista. Usein on kannattavaa palkata siihen apuja. Inspiksen kokenut ja monipuolinen tiimi suunnittelee ja tuottaa sisältöjä sinun brändisi ja tavoitteesi mukaisesti!

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä!

Tsekkaa myös nämä artikkelit