Meemimainoksia yrittäjille
”Google löytää muka kaiken, mutta eipä löydä minun yritystäni!” Miten herätetään haastavan kohderyhmän kiinnostus? Meemeillä tietysti!
Pudasjärvellä toimiva Kohota-hanke järjesti digitaitojen ja verkkomainonnan koulutuksia pudasjärveläisille yrittäjille. Kohderyhmä huomattiin erittäin haastavaksi ja apua haettiin mainostoimistoyhteistyöstä. Me ryhdyimme hommiin ja suunnittelimme rohkean kampanjan asiakkaan toiveen mukaan.
Mainostaminen meemien avulla on nousussa, vaikka alun perin meemit ovat olleet vahvasti epäkaupallista ja kriittistä viestintää. Tähän kampanjaan haimme inspiraatiota klassisista meemikirjastoista ja muotoilimme tunnettuja ideoita kohderyhmälle sopiviksi. Kuvapankista etsittiin sekä meemin ideaan että kohderyhmään sopivat kuvat.
Tällainen kumppanuus pitäisi joka hankkeella olla heti alusta alkaen. Omatkin ajatukset olivat aluksi perinteisiä, mutta siihen auttoi se, kun saatiin markkinoinnin ammattilaiset mukaan, kertoo Kohota-hankkeen ja Pudasjärven Kehityksen yritysneuvoja Auvo Turpeinen.
Markkinoinnista tuli hanketyön mukavin homma, ja kampanjasta saatiin paljon oppeja, projektipäällikkö Leo Siira lisää.
Yhteistyö hanketoimijoiden kanssa sujui erinomaisesti, ja ideoita palloteltiin ja hiottiin yhdessä inspisläisten ja kohotalaisten välillä – näkemyksiä haastettiin puolin ja toisin.