Hyvän blogitekstin anatomia

Design Inspis, hyvä blogiteksti, Veera Kiurujoki, kuvituskuva

Blogitekstit ovat vakiintuneet vapaa-ajan harrastuksesta yritysviestintään ja sisällöntuotantoon. Monet asiantuntijat pitävät blogeja, joilla edistetään yrityksen näkyvyyttä ja tehdään myyntiä. Parhaimmillaan blogi onkin tärkeä kanava, jolla rakennetaan lisäarvoa brändille alasta riippumatta. Tässä kirjoituksessa keskityn blogitekstin sisältöön: kuinka kirjoittaa kiinnostava blogiteksti ja mitä blogilta odotetaan?

Blogissa puhuu ihminen

Blogit henkilöityvät vahvasti kirjoittajaansa. Luetuimpien blogien kirjoittajat ovat usein asiantuntijoita alallaan työelämässä, kokeneita matkailijoita tai muodin edelläkävijöitä. Suositulla bloggaajalla on kuitenkin aina asiantuntemusta aiheestaan ja kykyä löytää näkökulma, jonka avulla tarjota esimerkiksi apua tai vertaistukea muille. Kiinnostavan ja hyvän blogin ainekset koostuvat aiheesta, kyvystä käsitellä sitä ja persoonallisesta tyylistä, jolla käsitellä sitä.

Kiinnostava bloggaaja on sekä inhimillinen että asiantunteva. Valitse siis aihe, jonka tunnet, mutta anna persoonasi näkyä. Persoonaa voi tuoda esille kirjoittamalla suoraan minämuodossa, ihmiseltä ihmiselle. Näin tekstiin on helpompi myös saada tarvittavaa suoruutta, eikä kapulakieli pääse yllättämään.

Kiinnostavan aiheen lisäksi kirjoittajan tyyli jää lukijan mieleen. Tyylin täytyy olla kirjoittajan oma, ja vain kirjoittamalla paljon voit löytää oman tyylisi. Vaikka tyyliin täytyy kiinnittää huomiota, on tärkeä varoa yrittämästä liikaa. Rönsyilevä kieli voi tuntua hyvältä ajatukselta, mutta tosiasiassa asiat on parempi vain sanoa suoraan. Mene suoraan asiaan, varo rönsyävää johdattelua ja pitkiä lauserakenteita. Pitkät ja polveilevat virkkeet ja lukuisat sivulauseet tekevät tekstistä työlästä luettavaa.

 

Kaiken takana on aihe ja näkökulma

Blogitekstin on hyvä pysyä tiiviinä ja näkökulman selkeänä. Tämä vaatii usein aikaa ja uusia kirjoituskertoja. Viimeistelyä ei kannata jättää kiireessäkään välistä. Anna teksti jonkun toisen luettavaksi, sillä ammattikirjoittajatkaan eivät huomaa tekstin epäjohdonmukaisuuksia tai muita kömmähdyksiään aina itse. Älä ikinä unohda kappalejakoa, kukaan ei lue etenkään puhelimen ruudulla vyöryvää tekstiseinämää.

Blogilla ja yksittäisellä blogitekstillä kannattaa olla selkeästi määritelty aihe. Blogi voi kokonaisuutena keskittyä tietyn aihealueen ympärille, mutta yksittäisessä tekstissä aiheita tulisi olla vain yksi.

 

Millainen on hyvän blogitekstin otsikko?

Otsikoinnissa tiiviys ja informatiivisuus on oleellista. Blogisi löydetään asiasanojen ja google-hakujen perusteella. Näitä sanoja kannattaa miettiä etukäteen ja käyttää myös esimerkiksi kuvateksteissä. Hyvä otsikko on lyhyehkö, mieluiten yhdelle riville mahtuva. Mielenkiintoinen otsikko voi sisältää kysymyksen tai väitteen. Uutistekstissä saatetaan usein jättää verbi pois, mutta blogitekstissä se ei kannata, sillä varsinkin otsikossa verbi herättää kiinnostuksen. Tässä muutama esimerkki tälle kirjoitukselle sopivista otsikoista, mikä näistä houkuttelee ja miksi?

  • Hyvän blogitekstin anatomia
  • Millainen on hyvä blogiteksti?
  • Tässä vinkit hyvään blogitekstiin
  • Kuinka kirjoittaa hyvä blogiteksti?
  • Shokkipaljastus: tällainen on hyvä blogiteksti!
  • Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää blogikirjoittamisesta – katso kuvat!

Ajattele hakukonetta, mutta muista, että lukija on ihminen. Otsikon tehtävä on herättää kiinnostus, mutta älä sorru klikkiotsikointiin. Klikkiotsikon on tarkoitus herättää tunteita, ei tarjota relevanttia sisältöä.

 

Mikä kiinnostaa lukijaa?

Mistä keksisin aiheen blogilleni ja mistä haluaisin kirjoittaa säännöllisesti? Tämä ongelma vaivasi minua pitkään, sillä halusin kirjoittaa, mutta en tiennyt mistä. Jos olet työelämässä alasi asiantuntija, muista, että kaikki alasi aiheet ovat useimmille vieraita. Muussa tapauksessa mieti, mistä olet kiinnostunut ja mitä harrastat. Valitse aihe, joka koskettaa ja innostaa sinua itseäsikin, sillä silloin se säväyttää myös lukijaa.

Jutun sisältö on lopulta tärkein. Sen perusteella saat lukijoita, ja he palaavat blogiisi, jos pysyt aiheessa, kirjoitat hyvin ja julkaiset säännöllisesti. Kaikki ”en nyt tiedä mistä kirjoittaisin, mutta tässä mun huonekasvit” -tekstit kannattaa unohtaa, ellet ole influensseri tai kukkahullu, jonka blogi kertoo huonekasveista.

Visuaalisesta somesta poiketen tekstipainotteisissa blogeissa ei kannata raportoida tapahtumista. Edes asiantuntijat eivät kiinnostu seminaariraporteista. Vähiten kiinnostavia tekstejä ovat ne, joissa kerrotaan, että jotain tehtiin jossain. Hyvä lähtökohta on pitää jokaista juttua uutisena: ei tapahtumaraporttina, vaan ainutkertaisena, uutena aiheena. Tämä lähestymistapa pakottaa miettimään, mitä uutta voisin tarjota lukijoille aiheesta.

Blogeja ei kannata ajatella nettipäiväkirjoina, jotka rakentuvat persoonasi ympärille. Tarjoa sen sijaan lukijoille tietoa ja samastumispintaa. Anna tekstille aikaa ja harjoittele.

Haluatko antaa blogisi ammattilaisten viimeisteltäväksi? Tutustu Tekstisuunnittelu-palveluumme tai ota yhteyttä!

Tsekkaa myös nämä artikkelit