Apua sisällön­tuotantoon! Säästä aikaa ja resursseja aputyövälineillä

aputyökalut sisällöntuotantoon kannettava

Sisällöntuotanto on tärkeä osa monen yrityksen ja organisaation markkinointistrategiaa. Laadukkaan sisällön tuottaminen auttaa yritystä kasvattamaan brändinsä näkyvyyttä, sitouttamaan asiakkaita ja lisäämään liikevaihtoa. On kuitenkin tärkeää, että sisällön tuottaminen ei vie liikaa aikaa ja resursseja. Siksi onkin hyödyllistä käyttää sisällöntuotannon aputyövälineitä.

Sisällöntuotannon apuvälineet ovat työkaluja, jotka auttavat sisällöntuottajia tekemään työtään tehokkaammin ja nopeammin. Näitä työkaluja voi käyttää esimerkiksi blogien, verkkosivujen, sosiaalisen median sisällön, videoiden ja muiden markkinointimateriaalien luomiseen.  

Tässä blogissa esittelemme muutamia tärkeimpiä sisällöntuotannon apuvälineitä, joita voit kokeilla sisällön tuottamiseen tai suunnitteluun. 

Visuaalisen sisällön aputyövälineet 

Visuaalinen sisältö on tärkeä osa markkinointia, ja kuvien luomisessa apuna voivat toimia erilaiset kuvankäsittelyohjelmat, kuvapankit ja jopa tekoäly. Kuvat ovat tärkeä osa monenlaisia markkinointimateriaaleja, kuten verkkosivuja, mainoksia, sosiaalisen median postauksia ja esitteitä.  

 

Kuvankäsittelyohjelmia tarvitaan kuvan muokkaamiseen ja oikeaan kokoon tallentamiseen. Usein valokuvasta on tarpeen säätää esimerkiksi värejä ja valoisuutta ja rajata kuva sopivaan kokoon. Kuvankäsittelyssä kuvasta voidaan myös esimerkiksi poistaa tausta, yhdistää useampi kuva samaan kokonaisuuteen tai lisätä kuvaan erilaisia tehosteita tai tekstiä. Kuvankäsittelyn avulla voidaan luoda kauniita ja visuaalisesti vaikuttavia kuvia, jotka houkuttelevat ja herättävät mielenkiintoa. 

Nopeaan ja yksinkertaiseen kuvien muokkaamiseen suosittelemme helppokäyttöistä Canvaa. Sillä syntyvät helposti esimerkiksi sosiaalisen median kuvasisällöt. Lue lisää Canvan käytöstä: luo tyylikästä ja visuaalista sisältöä helposti Canvalla.

Jos kuvien värejä, valaistusta tai muita ominaisuuksia pitää korjailla jo puhelimessa, siihen oiva ohjelma on Snapseed, joka on saatavilla sekä Androidille että iPhonelle. 

 

Taitto-ohjelma on tarpeen, kun yhdistetään kuvaa ja tekstiä laajemmaksi kokonaisuudeksi. Taitto-ohjelmalla voidaan suunnitella esimerkiksi julisteita, esitteitä ja myös monisivuisia julkaisuja. Canva on loistava apuväline myös näiden suunnitteluun. 

 

Kuvapankista löydät valmiita kuvia markkinointimateriaaleihin. Kuvapankit tarjoavat laajan valikoiman kuvia eri aiheista ja eri tyyleillä. Kuvapankkeja on ilmaisia, esimerkiksi Pixabay ja Unsplash tarjoavat kuvia ilman lisenssimaksuja. Maksullisia kuvapankkeja ovat muun muassa Inspiksen käyttämät Adobe Stock, Shutterstock ja iStock, joista löytyy laajempi valikoima erilaisia kuvasisältöjä. Mikään ei kuitenkaan voita aitoja, omia valokuvia – suosittelemme luomaan oman brändikuvapankin, johon valokuvaaja kuvaa setin brändin näköisiä kuvia valmiina käyttöön. Näin saat persoonallisia ja varmasti brändin mukaisia kuvia markkinointimateriaaleihin. 

 

Tekoälyllä on mahdollista luoda kuvia käyttäen syväoppimista ja generatiivisia malleja, kuten GAN (Generative Adversarial Networks). Nämä tekniikat pystyvät luomaan realistisia kuvia, joita on vaikea erottaa ihmisen luomista kuvista. Tekoälyn avulla luodut kuvat voivat olla hyödyllisiä monilla aloilla, kuten design, pelit ja elokuvateollisuus. Ne voivat myös auttaa säästämään aikaa ja kustannuksia, sillä kuvien luominen manuaalisesti voi olla työlästä ja aikaa vievää. Tekoälyn avulla kuvan luominen tapahtuu niin, että syötät tekoälysovellukseen haluamasi ehdot, mitä haluat kuvaan ja tekoäly luo ehtojen pohjalta valmiita kuvia. Suosittelemme testaamaan Midjourney-sovellusta.

 

Kirjoittamisen aputyövälineet 

Kovassa suosiossa oleva ChatGPT on oiva aputyöväline, kun itse tekstin tuottaminen on hankalaa, etkä keksi mistä aloittaa. 

ChatGPT voi auttaa sisällöntuotannossa monella tapaa. Se on suuri kielimalli, joka on koulutettu ymmärtämään ja käsittelemään valtavaa määrää erilaisia tekstejä ja aiheita. ChatGPT voi tarjota laajaa tietopohjaa, joka auttaa sisällöntuottajia tutkimaan ja löytämään uusia ideoita ja aiheita. Se voi myös auttaa tarkentamaan ajatuksia ja ehdottamaan parhaita lähestymistapoja erilaisiin aiheisiin liittyen. 

Lisäksi ChatGPT voi auttaa luomaan tai muokkaamaan sisältöä. Se voi ehdottaa muutoksia, korjata kielioppivirheitä ja parantaa tekstin ymmärrettävyyttä. ChatGPT voi myös auttaa sisällöntuottajia löytämään oikeita avainsanoja ja säätämään tekstiä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi. 

Jos sisältö pitää kääntää nopeasti toiselle, apuna voi käyttää Google Translatea. Myös ChatGPT tekee käännöksiä. Muista aina lukea ja tarkistaa tekoälyn kääntämä teksti ennen julkaisemista! Vaikka tekoäly on kehittynyt paljon vuosien aikana, voi konekäännöksissä olla virheitä tai sanoja, jotka eivät sovi tekstin tyyliin. 

 

Suunnittelu ja ideointi 

Ideakartat, asioiden esittäminen ja kuvien liittäminen ideoiden tueksi tarvitsevat usein aputyövälineen. Padlet, Pinterest ja Miro auttavat suunnittelijoita ja ideointitiimejä luomaan selkeitä ja järjestäytyneitä suunnitelmia, jotka ovat helposti ymmärrettäviä ja testattavissa. Niiden avulla voidaan myös edistää yhteistyötä, sillä eri ihmiset voivat jakaa ideoitaan ja nähdä, miten ne sopivat yhteen. Etänä pidättävien kokousten asiat on helppo järjestää virtuaaliseen “liitutauluun”, jonka voi tallentaa ja lähettää eteenpäin.  

 

Somen hallintatyökalut 

Sosiaalinen media on tärkeä osa monen yrityksen markkinointistrategiaa, ja sosiaalisen median hallintatyökalut auttavat sisällöntuottajia hallitsemaan eri somekanavia tehokkaammin. Semrush, Hootsuite ja Buffer ovat työkaluja, joilla voi esimerkiksi ajastaa julkaisuja, seurata tilastoja ja hallita useita sosiaalisen median tilejä yhdessä paikassa. Metan oma Business Suite on hallintajärjestelmä, jossa voit hallita Facebookin ja Instagramin päivityksiä ja tehdä myös maksullista mainontaa. 

Sisältöjä tehdessä on hyvä myös muistaa hakukoneoptimointi (SEO), jotta saat näkyvyyttä hakukoneissa. 

Lue lisää hakukoneoptimoinnista: verkkosivujen hakukoneoptimointi

 

Tämän blogin tekemiseen käytimme apuna ChatGPT-tekoälyä. Kysyimme, mitä sisällöntuotannon aputyövälineisiin liittyy ja mitä hyötyä niistä on. Tekstin kaksi ensimmäistä kappaletta ovat täysin tekoälyn kirjoittamia. 

Tsekkaa myös nämä artikkelit