Hyvä somepostaus – 7 vinkkiä tekstin kirjoittamiseen

Design Inspis - hyvän somepostauksen ominaisuudet, Maria Mappes

Seitsemän vinkkiä hyvän somepostauksen kirjoittamiseen.

Hauska? Asiallinen? Ehkä sittenkin inspiroiva? Kiinnostavan sosiaalisen median julkaisutekstin luominen voi olla vaikeaa. Kasasimme vinkit hyvän päivitystekstin kirjoittamiseen.

1. Koukuta heti alussa

Hyvän somepostauksen tunnistaa siitä, että se kiinnostaa lukemaan. Sosiaalisen median uutisvirrassa lukijan huomio on herätettävä sekunneissa. Varma tapa saada lukija kiinnostumaan on luoda julkaisutekstillesi aloitus, joka herättää ja koukuttaa.

Useimmat sosiaalisen median kanavat näyttävät tekstistä vain pari ensimmäistä riviä. Tämän vuoksi ensimmäinen lause määrittelee sen, avaako lukija tekstin ja lukeeko hän julkaisusi loppuun asti.

Keksi aloitus, joka saa lukijasi pysähtymään tekstisi äärelle. Käytä esimerkiksi toteamusta tai kannanottoa, kerro fakta, herätä jokin tunnereaktio tai anna hyvä tarjous.

2. Jaa hyödyllistä tietoa ja inspiroi

Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa perustuu siihen, että seuraajille tarjotaan heille merkityksellistä ja hyödyllistä tietoa, jaetaan käytännöllisiä vinkkejä ja inspiroidaan.

Mieti siis, miten voisit olla hyödyksi lukijoillesi. Mitä vinkkejä voisit heille jakaa? Miten voisit auttaa seuraajiasi? Mikä inspiroisi heitä?

3. Kehota toimimaan (Call to Action)

Hyvän toimintakehotteen eli Call-to-Actionin avulla voit sitouttaa seuraajiasi somessa.

Sosiaalisen median algoritmit suosivat julkaisuja, jotka saavat paljon reaktioita lyhyessä ajassa. Pyydä lukijoita tykkäämään tai kommentoimaan julkaisua, kun haluat reaktioita julkaisuillesi. Kysy kokemuksia tai mielipiteitä saadaksesi lisää kommentteja ja vuorovaikutusta.

Jos tavoitteenasi on saada lisää verkkosivukävijöitä tai uutiskirjeen tilaajia, voit kehottaa lukemaan lisää verkkosivuilta tai pyytää tilamaan uutiskirjeesi. Jos haluat vielä enemmän tehoja viestiisi, kerro, mitä hyötyjä lukija saa menemällä verkkosivuillesi tai tilaamalla uutiskirjeen.

4. Muista yhtenäinen äänensävy

Yrityksesi äänensävy on tapa viestiä asiakkaillesi ja sidosryhmillesi. Se on yhtä kuin yrityksesi persoonallisuus. Yrityksesi brändin persoonallisuuden tulisi tulla esille myös sosiaalisessa mediassa.

Vaikka viestintä sosiaalisessa mediassa voi olla rentoa ja vapaamuotoista, pyri siihen, että äänensävysi on yhtenäinen kaikissa kanavissa. Mieti, kuulostavatko sosiaalisen median julkaisusi samalta kuin brändisi muu viestintä. Ovatko sosiaalisen median julkaisusi yhtenäisiä muun brändiviestintäsi kanssa? Tunnistaako asiakas brändisi myös sosiaalisessa mediassa? 

5. Käytä luovuuttasi

Hyvä somepostaus ei ole samanlainen kuin viime viikolla tai kilpailijalla. Samanlaista kaavaa hyödyntävät postaukset alkavat lukijoista tuntua mainoksilta tai itseään toistavalta sisällöttömältä virralta.

Mieti, mitä oikeasti haluat seuraajillesi kertoa. Tyylikikkoja ei tarvita, vain tosia tarinoita. Millainen merkitys postauksesi aiheena olevalla tuotteella tai palvelulla on ja kenelle? Kuinka esimerkiksi tuote, josta postaus kertoo, on syntynyt? Mistä sen nimi tulee? Kuka palvelun keksi ja missä tilanteessa?

6. Helpota lukemista

Jaa pitkät tekstit lyhemmiksi kappaleiksi kappalejaoilla. Lyhyet kappaleet helpottavat ja nopeuttavat lukemista. Myös tekstin silmäiltävyys paranee.

Kirjoita siis 1–2 lauseen kappaleita, jonka jälkeen lisäät rivivälin. Käytä tarvittaessa myös listauksia. Näin saat julkaisuihisi lisää pituutta, jolloin lukija viihtyy pidempään julkaisujesi parissa. Erityisesti Instagramin, Facebookin ja LinkedInin algoritmit arvostavat julkaisuja, joiden parissa vietetään aikaa.

Tarkista myös isot kirjaimet, pilkut ja korjaa kirjoitusvirheet ennen kuin painat julkaise-nappulaa.

7. Lisää mukaan emojeita

Emojien avulla luot julkaisuillesi persoonallisuutta, tuot tekstiin väriä ja lisäät leikkisyyttä. Emojit parantavat tekstin luettavuutta esimerkiksi rytmittämällä tekstiä ja korostamalla listauksia tai tärkeitä asioita.

Tsekkaappa myös nämä artikkelit