Digimarkkinoinnin toinen askel – valitse oikea mainostapa oikealle kohderyhmälle

Tässä juttusarjassa syvennymme digimarkkinointiin.  Kolmiosainen sarja sisältää digimarkkinoinnin tarkoituksen, toteutustavat ja mitä on hyvä huomioida, kun markkinointia lähtee toteuttamaan.

Toisessa osassa käsittelemme, miten ja mistä löytää potentiaaliset asiakkaat, miten valita erilaisten mainosmuotojen väliltä ja miksi yrityksen verkkosivut ovat tärkeässä osassa markkinointia.

Miten ja mistä potentiaaliset asiakkaat tavoittaa?

Asiakkaiden tavoittaminen on kannattaa aloittaa tekemällä asiakasanalyysi eli kohderyhmän tarkka profiili. Analyysissä luodaan kuvitteellinen henkilö, jolle listataan ainakin seuraavat tiedot:
  • mikä on hänen ostokäyttäytyminensä eli miten potentiaalinen asiakas lähestyy yritystä? 
  • mitä sosiaalista mediaa hän käyttää vai käyttääkö ollenkaan? 
  • mitä hän hakee ostamaltaan tuotteelta tai palvelulta? 
Näillä tiedoilla hahmotetaan, miten yrityksesi tavoittaa potentiaalisen asiakkaan ja millaiseen markkinointiin yrityksen kannattaa panostaa. Jos kohdeyleisösi ei esimerkiksi käytä sosiaalista mediaa vaan lukee joka aamu paperisen sanomalehden, hänet tavoittaa parhaiten perinteisellä lehtimainonnalla. Jos taas kohdehenkilö on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, myös mainonta kannattaa kohdentaa sosiaaliseen mediaan. Jokaisella yrityksellä on oma kohderyhmänsä ja kohderyhmiä voi olla useampia. Oman yrityksen kohderyhmäprofiili tulisi päivittää aina, kun yritystoiminta kasvaa tai muuttuu olennaisella tavalla.

Potentiaalisia asiakkaita voi tavoittaa monilla eri tavoilla. Tässä muutamia yleisiä keinoja:
  1. Hakukonemainonta: Hakukonemainonta on mainontaa, joka näkyy hakukoneiden tulossivuilla, kuten esimerkiksi Google-haussa. Mainostaja valitsee mainokselleen joukon hakusanoja, joiden perusteella mainosta näytetään käyttäjille. Näin mainostaja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka etsivät tiettyä tuotetta tai palvelua verkosta. 
  2. Sosiaalisen median mainonta: Sosiaalisen median mainonta on tehokas tapa tavoittaa uusia asiakkaita, sillä some-käyttäjät ovat alustallaa aktiivisia, ja sosiaalisessa mediassa on valtavasti potentiaalisia asiakkaita. Mainostaja voi valita kohderyhmän esimerkiksi iän, sukupuolen, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. 
  3. Verkkomainonta: Verkkomainonta tarkoittaa mainontaa eri verkkosivustoilla. Mainostaja valitsee sivustoja, jotka ovat liittyvät samaan alaan ja jossa potentiaaliset asiakkaat vierailevat. Verkkomainonnan auttaa tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat myös muilla sivustoilla kuin omalla. 
  4. Sähköpostimarkkinointi: Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat antaneet luvan sähköpostiviestien lähettämiseen. Mainostaja voi lähettää uutiskirjeitä, tarjouksia ja tiedotteita, joiden avulla hän voi herättää potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon. 
  5. Suoramarkkinointi: Suoramarkkinointi tarkoittaa postitse tai puhelimitse tehtävää markkinointia, jossa yritys ottaa suoraan yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin. Suoramarkkinointia voi kuitenkin tehdä vain silloin, kun asiakkaat ovat antaneet luvan yhteydenottoon. 
  6. Tapahtumat ja messut: Tapahtumissa ja messuilla mainostaja voi tavata potentiaalisia asiakkaita kasvotusten ja esitellä tuotteitaan tai palveluitaan. Tämä on hyvä tapa luoda suoria kontakteja asiakkaisiin ja edistää myyntiä. 
Jokainen keino tarjoaa erilaisen väylän tavoittaa potentiaalinen asiakas ja edistää myyntiä. Onnistuneen markkinoijan pitääkin valita käyttöön ne keinot, jotka sopivat yrityksen markkinointistrategiaan ja kohderyhmään.  

Miten kannattaa mainostaa?

Mikä mainostapa sopii juuri sinun yrityksellesi? Keitä haluat mainonnallasi tavoittaa? Nykyään erilaisia mainoskeinoja ja -muotoja on monia hyvin erilaisia ja muotoisia. Jokainen niistä vastaa eri tarpeeseen, ja oikean mainosmuodon valitseminen onkin olennainen osa onnistunutta digimarkkinointia.  

Yleisiä nykyisin käytettyjä mainosmuotoja ovat esimerkiksi:
  1. Tekstimainos: Tekstimainokset ovat yksinkertaisia mainoksia, joissa käytetään pelkkää tekstiä. Tämä mainosmuoto on yleinen esimerkiksi hakukonemainonnassa, jossa mainokset näkyvät hakutulosten yhteydessä. Tekstimainoksilla pyritään houkuttelemaan käyttäjiä klikkaamaan mainosta ja siirtymään mainostajan verkkosivustolle. 
  2. Bannerimainos: Bannerimainokset ovat graafisia mainoksia, jotka näkyvät yleensä verkkosivuston ylä- tai alareunassa. Bannerimainokset ovat yleisiä verkkomainonnassa ja niitä käytetään usein brändimainontaan. Niiden tarkoitus on herättää huomiota ja saada käyttäjä klikkaamaan mainosta. 
  3. Videomainos: Videomainoksia näytetään jonkin videon yhteydessä esimerkiksi YouTube-palvelussa. Videomainokset ovat yleistyneet erityisesti mobiililaitteilla, joilla katsotaan paljon videoita. Niiden tarkoitus on välittää viestiä visuaalisesti ja kerätä brändinäkyvyyttä. 
  4. Sosiaalisen median mainokset: Sosiaalisen median mainokset ovat graafisia mainoksia tai videoita, joita näytetään esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Niillä pyritään tavoittamaan haluttu kohderyhmä sosiaalisen median kanavissa ja houkutella heitä siirtymään mainostajan verkkosivustolle tai tekemään tiettyjä toimenpiteitä, kuten tykkäämään sivusta tai tilaamaan uutiskirjeen. 
  5. Sähköpostimainos: Sähköpostimainokset ovat mainoksia, jotka lähetetään suoraan käyttäjän sähköpostiin. Niiden tarkoitus on saada vastaanottaja avaamaan sähköposti ja siirtymään mainostajan verkkosivustolle tai tekemään tiettyjä toimenpiteitä. 
  6. Uutiskirje: Uutiskirjeet ovat sähköpostiviestejä, jotka sisältävät yrityksen tuoreimmat uutiset, tarjoukset ja tiedotteet. Uutiskirjeiden tarkoitus on pitää olemassa olevat asiakkaat ajan tasalla yrityksen tarjoamista palveluista ja tuotteista sekä lisätä asiakassuhteiden kestoa.
Näitä mainosmuotoja käytetään kaikkein eniten nykypäivän markkinoinnissa. Huomioi myös, että mainoksiesi sisällön pitää olla yrityksen brändin mukainen ja niiden viestintä selkeää.  

Sosiaalisessa mediassa käytetyt kuvakoot:

Sosiaalisen median kanavat toimivat hieman eri tavoilla ja suosivat erilaisia kuvakokoja. Tässä on yleisimpien somealustojen vaaditut kuvakoot kirjoittamisen hetkellä: 

Facebook-kuvat:

 

Profiilikuva: 320 x 320

Kansikuva: 820 x 360 

Tapahtumasivun kansikuva: 1200 x 628 

Ryhmäsivun kansikuva: 1640 x 856

Julkaisut/mainokset:
  • Vaaka: 1200 x 630
  • Neliö: 1200 x 1200
  • Tarina/Reels: 1080 x 1920
  • Pysty: 628 x 1200
  • Video (vaaka): 1280 x 720 tai 1920 x 1080
HUOM!
  • Tarkista aina, missä mainoksesi näkyy ja että käytät oikean kokoista kuvaa oikeassa paikassa!
  • Tekstiä sisältävät kuvat kannattaa tallentaa png-muotoon, sillä Facebook saattaa tehdä etenkin jpg-muotoisista kuvista huonolaatuisia ja rakeisia.
  • Älä sijoita tekstejä liian reunaan, koska nämä voi rajautua pois joillain laitteilla.

 

Instagram-kuvat: 

 

Profiilikuva: 320 x 320 px

Tarina/Reels: 1080 x 1920 px

Julkaisut/mainokset:
  • Neliö: 1080 x 1080 px 
  • Vaaka: 1200 x 566 px 
  • Pysty: 1080 x 1350 px 
HUOM!
  • Reels-videoihin kannattaa jättää tyhjää tilaa ala- ja yläosaan noin 200 px sekä oikeaan reunaan noin 150 px. 
  • Kohokohtiin saat kiinnitettyä omassa tarinassa julkaistun kuvat tai videon.

LinkedIn-kuvat:

Henkilökohtainen profiili:
  • Kansikuva: 1584 x 396 px
  • Profiilikuva: 400 x 400 px
Yritys-profiili: 
  • Kansikuva: 1128 x 191 px 
  • Profiilikuva: 320 x 320 px 
Julkaisut ja mainokset:
  • Neliö: 1080 x 1080 px
  • Vaaka: 1200 x 627 px
  • Pysty: 628 x 1200 px

Twitter-kuvat: 

Kansikuva: 1500 x 500 px

Profiilikuva: 400 x 400 px

Julkaisut: 
  • Vaaka: 1600 x 900 px
  • Neliö: 1080 x 1080 px
Mainokset: 
  • Yksittäinen kuva: 1200 x 670 px
  • Verkkosivumainos/sovellusmainos: 800 x 418 px tai 800 x 800 px 
  • Karuselli: 800 x 800 px

Miksi verkkosivut ovat tärkeä osa mainontaa?

Miten toimivat verkkosivut viimeistelevät onnistuneen kampanjan? Mainos herättää asiakkaan huomion, mutta verkkosivu sitoo hänet asiakkaaksi. Verkkosivusi ovat usein ensimmäinen kohtaamispiste yrityksesi ja potentiaalisen asiakkaan välillä verkossa. Suurin osa ihmisistä etsii tietoja, vertailee tuotteita ja tekee ostoksia internetissä. Verkkosivut huolehtivat, että yritys on läsnä verkossa. Ne auttavat tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita, kun he etsivät tuotteita ja palveluita.

Verkkosivujen kautta yritys voi myös välittää asiakkaille tärkeitä tietoja ja viestejä. Verkkosivut voi mieltää yrityksen eräänlaiseksi käyntikortiksi. Kun mainostat tuotetta tai palvelua, kiinnostuneet asiakkaat haluavat usein tutustua tarkemmin yritykseesi ja käydä sen verkkosivuilla lukemassa tarjoamistasi palveluista ja tuotteista. Omaperäiset verkkosivut ovat myös hyvä keino erottua kilpailijoista.

Yksi erittäin tärkeä osa mainontaa on mainonnan laskeutumissivu, eli sivu, johon asiakas ohjautuu, kun hän klikkaa mainosta. Mainoksen sisältö pitää olla samaa kuin sivustolla. Ajattele esimerkiksi, mitä tapahtuu, jos asiakas näkee mainoksessa hienot kengät ja haluaa saada niistä lisätietoja. Mutta kun hän klikkaa mainosta, hänet ohjataan yrityksen etusivulle, jossa kengistä ei ole mainintaakaan. On hyvin todennäköistä, ettei asiakas jaksa alkaa etsiä kenkiä, vaan poistuu sivuilta.  

Mieti laskeutumissivua suunnitellessasi tarkkaan, mitä mainostat ja mihin palveluihin tai tuotteisiin mainoksesi liittyy. Kaipaatko apua verkkosivujesi tai mainostamisen kanssa? Ota meihin yhteyttä: Verkkosivut – tyyliä ja käytettävyyttä – Design Inspis  

Viimeisessä osassa käsittelemme:
  • mainonnan tuloksien kerääminen ja seuranta 
  • kuinka usein kannattaa mainostaa. 
Tsekkaa myös nämä artikkelit