Näin digimarkkinointi viimeistellään: tulokset ja mainostahti

Tässä juttusarjassa syvennymme digimarkkinointiin. Kolmiosainen sarja sisältää digimarkkinoinnin tarkoituksen, toteutustavat ja mitä on hyvä huomioida, kun markkinointia lähtee toteuttamaan.

Viimeisessä osassa käsittelemme tuloksien saamista ja seurantaa sekä pohdimme kysymystä, kuinka usein on hyvä mainostaa.

Digimarkkinoinnin tulokset ja niiden seuranta

Mainonnan tarkoitus on saada tuloksia. Miten voi varmistaa, että mainonnasta saa maksimaalisen tuloksen, eikä siihen laitettu raha mene hukkaan?

Hyvien markkinointitulosten saavuttaminen vaatii strategista suunnittelua, jatkuvaa seurantaa ja tarvittaessa myös muutoksien tekemistä. Tässä on meiltä muutama vinkki siihen, miten voit parantaa markkinointisi tuloksia:

  1. Aseta selkeitä tavoitteita: Määritä markkinointikampanjallesi selkeät, realistiset ja mitattavissa olevat tavoitteet. Hyvä tavoite on mitattava, saavutettava, relevantti ja aikaan sidottu. Voit keskittyä seuraamaan esimerkiksi myynnin kasvua, brändin tietoisuuden lisäämistä tai asiakasuskollisuuden paranemista. Tavoitteita voi vaihdella ja säätää eri kampanjoiden välillä.
  2. Kehitä kohdennettu strategia: Pyri ymmärtämään kohdeyleisöäsi perusteellisesti ja luo yrityksellesi heitä puhutteleva markkinointistrategia. Pystyt ymmärtämään kohdeyleisösi tarpeita, mieltymyksiä ja käyttäytymistä paremmin hyödyntämällä esimerkiksi kohderyhmäanalyysiä ja laatimalla asiakasprofiileja.
    Lue lisää strategian ja asiakasprofiilin suunnittelusta blogisarjamme ensimmäisestä osasta: digimarkkinoinnin aloittaminen- kolme tärkeintä askelta.
  3. Valitse oikeat kanavat: Valitse kampanjallesi markkinointikanavat niin, että kampanjasi tavoittaa kohdeyleisösi. Huomioi, millaiset kohderyhmäsi mediankulutustottumukset ovat, ja valitse ne kanavat, joiden kautta viestisi välittyy heille tehokkaasti. Kampanjalle sopiva kanava voi olla esimerkiksi sosiaalinen media, hakukonemarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, sisältömarkkinointi tai perinteinen media, kuten televisio ja sanomalehdet. Lue lisää vinkkejä oikean kanavan löytämiseen ja valitsemiseen blogisarjamme toisesta osasta: Digimarkkinoinnin toinen askel – valitse oikea mainostapa oikealle kohderyhmälle
  4. Luo houkuttelevaa sisältöä: Hyödynnä sisältömarkkinointia tarjotaksesi kohdeyleisöllesi arvoa ja kiinnostavaa sisältöä. Luo sisältöä, joka vastaa heidän tarpeisiinsa, ratkaisee heidän ongelmiaan ja herättää kiinnostusta brändiisi tai tuotteisiisi.
  5. Mittaa ja analysoi tuloksia: Seuraa säännöllisesti ja jatkuvasti markkinointisi suorituskykyä. Voit arvioida markkinointikampanjasi tehokkuutta mittareilla, kuten verkkoliikenteen määrä, konversiot, sitoutuminen ja myynti. Seurannan perusteella pystyt tunnistamaan, mitkä keinot toimivat hyvin ja mitkä eivät. Seurantatulokset auttavat sinua muuttamaan strategiaasi toimivammaksi.
  6. Kokeile ja opi: Ole valmis kokeilemaan erilaisia markkinointitaktiikoita ja -kanavia. Testaa erilaisia lähestymistapoja ja mittaa niiden vaikutusta. Analysoi markkinointisi tuloksia ja opi niistä, jotta voit jatkuvasti parantaa markkinointitoimenpiteitäsi.

 

Markkinointi on jatkuva prosessi, ja sen tulokset voivat vaihdella eri aikojen ja eri kampanjoiden välillä. Jatkuva seuranta, analysointi ja sopeutuminen auttavat sinua saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset markkinoinnissasi.

 

Kuinka usein kannattaa mainostaa?

Yrityksellesi sopivin mainostustahti riippuu vahvasti useasta eri tekijästä, kuten yrityksesi tavoitteista, mainosbudjetista ja mainoskanavista. Kysymykseen “Mikä on hyvä mainostustahti?” ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta – oikea vastaus riippuu henkilökohtaisesta tilanteestasi.

Mainostamisen säännöllisyyden määrittämisessä voi kuitenkin hyödyntää joitain yleisiä suuntaviivoja:

  1. Tavoitteet: Mitä haluat saavuttaa mainonnalla? Jos haluat luoda tietoisuutta uudesta tuotteesta tai brändistä, harkitse tiheää mainostahtia, koska sillä tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä. Jos taas haluat lisätä myyntiä tai houkutella uusia asiakkaita, tiettyihin aikoihin kohdennetut kampanjat voivat toimia paremmin.
  2. Budjetti: Mainostamisen säännöllisyys on sidottu käytettävissä olevaan budjettiin. Harkitse, paljonko varoja voit ja haluat käyttää mainontaan ja haluatko jakaa ne tasaisesti vai vaihdellen mainoskampanjan ajalle.
  3. Ajoitus: Pohdi, milloin on paras aika mainostaa juuri sinun yrityksellesi. Jotkut tuotteet ja palvelut ovat sesonkiluonteisia, joten niitä ei kannata mainostaa väärään aikaan.

 

Loppujen lopuksi sopivan mainostustahdin määrittäminen vaatii lähes aina mainostamisen testaamista, seurantaa ja analysointia. Kokeile erilaisia lähestymistapoja, mainoskampanjoita sekä -aikoja, ja katso, mitkä niistä tuottavat tuloksia ja mitkä eivät. Hyödyntämällä onnistuneista mainoskampanjoista saatuja oppia ja kehittämällä seurantaa voit jalostaa yrityksesi markkinointia koko ajan toimivammaksi ja tehokkaammaksi.

 

Kaipaako yrityksesi apua markkinoinnin ja sisältöjen kanssa? Ota meihin yhteyttä niin laitetaan yhdessä yrityksen markkinointi kuntoon!

Tsekkaa myös nämä artikkelit