Yhteistyökumppani­haastattelu: Digizer & tekoäly markkinoinnissa

ihminen keskustelemassa robotin kanssa

Miten tekoäly voisi toimia markkinoinnissa?

Tekoälypohjaiset algoritmit ovat tuoneet paljon uusia työkaluja ja käytäntöjä markkinointityöhön. Tässä blogissa pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Digizerin asiantuntija Jonni Lalli ja Inspiksen tekstisuunnittelija Aleksi pohtivat yhdessä, mitä tekoäly osaa ja mitä se ei osaa tehdä markkinoinnissa – ja millaisia muutoksia alalle voi odottaa.

Olen Aleksi Nikula, Design Inspiksen tekstisuunnittelija. Esittelisitkö itsesi blogimme lukijoille?

Hei Aleksi! Olen Jonni Lalli ja työskentelen Digizerillä eCommerce Specialistina. Käytännössä teen digimarkkinointia ja erilaisia verkkokauppa-alustoihin liittyviä töitä, mutta jonkin verran tulee myös tehtyä teknisiä analyysejä, kuten konversio- ja kävijäanalyysejä.

 

Kertoisitko hieman Digizeristä? Millaisiin projekteihin olette erikoistuneet?

Digizer on erikoistunut verkkokauppoihin ja B2B-projekteihin. Suomen kokoisessa maassa on kuitenkin vaikea tehdä vain yhtä asiaa, joten meillä on tosi monipuolisia projekteja ja asiakkaita. Minun pöydälläni on tällä hetkellä enimmäkseen B2C-projekteja.

 

Kiitos! Aloitetaan päivän aiheesta puhuminen helpolla kysymyksellä: mitä kaikkea tekoälyllä voi tehdä markkinoinnissa?

No, tiivistettynä voisi todeta, että aika paljon voi tehdä. Yleisellä skaalalla voisi sanoa, että tekoäly tehostaa sisällöntuotantoa ja ideointia aivan valtavasti. Sillä voi esimerkiksi luonnostella verkkokauppojen kategoriatekstit hetkessä.

Julkaisuvalmista artikkelitekstiä algoritmi ei vielä kirjoita, mutta olen esimerkiksi pyytänyt sitä kirjoittamaan malliartikkelin, katsonut siitä pääpointit ja kirjoittanut niiden pohjalta lopullisen tekstin.

Kannattaa myös huomioida, että tekoäly vaikuttaa muuhunkin kuin sisällöntuotantoon, eikä tekoäly ole aina näkyvä osa ohjelmaa: esimerkiksi Google Ads ja Meta ovat jo pitkään optimoineet asioita tekoälyllä. Ja Adsiin on tulossa AI-työkalu, joka ehdottaa valmiita otsikoita Googlen datan perusteella.

Lisäksi tekoälyä voi käyttää esimerkiksi taulukoiden ja tiedostojen analysointiin, sähköpostimarkkinoinnin suunnitteluun ja vastaaviin ideointihommiin.

Näissä kaikissa pitää tietenkin huomioida tietoturva: lähtökohtaisesti kannattaa olettaa, että kaikki tekoälylle syötetty materiaali menee palvelun omistajalle. Kannattaa siis miettiä, mitä Chat-GPT:lle voi syöttää ja mitä ei.

 

Tämä onkin hyvä aasinsilta seuraavaan aiheeseen: Millaisia uhkia tekoälyn käyttöön liittyy?

Tekoäly tehostaa tekemistä älyttömän paljon. Tällöin uhkana on, että joku voi tuottaa valtavasti hyvännäköistä faktatekstiä – joka on kaikki kuitenkin hölynpölyä.

Tämmöisen hölynpölyn tuottaminen jonkin tietyn aiheen ympärille voisi ajan kanssa vaikuttaa esimerkiksi Googlen hakutuloksiin. Kuluttajien – erityisesti tekoälyyn tottumattomien – voi olla todella vaikea tunnistaa tällaista tekstiä oikeista sisällöistä.

 

Millaisiin asioihin tekoäly ei pysty?

Tällä hetkellä mikään tekoälyn tuottama materiaali ei juurikaan kelpaa sellaisenaan käytettäväksi. Se ei siis tuota mitään valmista materiaalia, vaan lähinnä ideoita.

Kaikkien on hyvä tiedostaa, ettei tekoäly ei osaa luoda uutta tai innovoida. Se vain yhdistää vanhoja olemassa olevia asioita.

Toistaiseksi tekoäly ei myöskään ole kovinkaan hyvä tulkitsemaan emotionaalisia asioita ja muita inhimillisen kommunikaation vivahde-eroja.

 

Millaisia muutoksia tekoäly on aiheuttanut markkinointialalle?

Tällä hetkellä tekoälyn vaikutus näkyy esimerkiksi siinä, että kilpailu entry level -asiakkaista on kasvanut! Tekoälypohjaista markkinointia tekeviä yrityksiä on noussut alalle kuin sieniä sateella, koska bulkkia on niin helppo tuottaa.

 

Kerro käytännön vinkki, millä pieni yritys voi edistää markkinointiaan tekoälyllä!

Kun ajatellaan esimerkiksi yhden hengen yritystä, jolla ei ole markkinointibudjettia, tekoälyllä voi nopeasti tehdä kanavakohtaisen markkinointisuunnitelman, jota voi sitten itse täydentää.

Tekoälyltä voi myös pyytää ideoita somejulkaisujen suunnittelulle ja sopivien kanavien löytämiseen.

Kuten aina tekoälyn kanssa, tällöinkin pitää muistaa se haaste, että kaikki ”faktatieto” pitää tarkistaa. Yrittäjän ammattitaito tulee esiin siinä, että hän osaa karsia kaiken hölynpölyn pois.

 

Pyysin ajan hengen mukaisesti tekoälyltä pari kysymystä:

Minkälaisia tulevaisuuden trendejä näet tekoälyn roolissa markkinoinnissa?

Arvelen, että tekoälyn yleistyessä se integroidaan yhä tiukemmin mukaan eri työkaluihin. Tällä hetkellä tekoälyn käyttö on todella näkyvää: käyttäjä avaa ChatGPT:n tai vastaavan tekoälysovelluksen ja ohjaa sen toimintaa kehotteiden avulla. Tulevaisuudessa tekoälytoiminnot menevät todennäköisesti eri sovellusten ”konepellin alle”, jolloin käyttäjä ei välttämättä miellä hyödyntävänsä tekoälyä.

Esimerkkejä tällaisesta integroidusta tekoälystä näkee jo esimerkiksi tekoälyä hyödyntävissä kuvankäsittelyohjelmistoissa, kuten Canvassa ja PhotoShopissa. Myös Google Adsissa on integroitu tekoäly, joka voi tarjota käyttäjälle valmiita mainosotsikoita. 

 

Miten markkinoijien tulisi valmistautua tekoälyn yleistymiseen alalla?

Jos tekoälyyn ei ole vielä tutustunut, niin nyt kannattaa ehdottomasti aloittaa. Kun tekoälytoiminnot on piilotettu ja integroitu, niiden mahdollisuudet ja rajoitteet ymmärtää paljon paremmin, jos niiden käyttöä on saanut harjoitella suoraan.

 

Lopuksi: Mitä terveisiä haluat kertoa blogimme lukijoille?

Suosittelen kaikkia tutustumaan tekoälytyökaluihin ja leikkimään niillä! Hyvä keino aloittaa kokeileminen on esimerkiksi pyytää ateriasuunnitelma seuraavalle kymmenelle päivälle ja laatimaan sitä varten valmiit ruoka- ja ostoslistat.

 

Kiitos Jonni!

 

Haluatko seuraavaksi tietää, miten ChatGPT:tä voi käyttää apuna tekstisuunnittelussa? Katso seuraavaksi Aleksin blogi Tekoälystä tehoa tekstisisältöjen suunnitteluun!

Tsekkaa myös nämä artikkelit